loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Stravovanie

01.08.2022

Prečítané: 52x

Ak ťa omrzeli štandardné prílohy ako ryža, cestoviny alebo zemiaky, je čas sa porozhliadnuť po nových možnostiach. V dnešnom článku si povieme viac o quinoi, bulgure a kuskuse. Tieto tri prílohy majú obrovské množstvo benefitov a aj napriek tomu sa na našich tanieroch objavujú len veľmi sporadicky. Dúfam, že ťa dnešným článkom navnadím na ich zaradenie do pravidelného jedálnička. Poďme na to!

Porovnanie nutričných hodnôt týchto troch príloh

Aj keď sú si tieto prílohy podobné svojim vzhľadom, ich nutričné hodnoty sú veľmi odlišné:

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Nutričné hodnoty bulguru na 100 gramov suchej potraviny:

  • kalórie: 342 kcal
  • bielkoviny: 12,3 g
  • sacharidy: 75,9 g
  • vláknina: 18,3 g
  • tuky: 1,3 g
  • kvalita obsiahnutých bielkovín - aminokyselinové skóre: 54
  • vitamín A: 9 IU
  • vápnik: 35 mg
  • horčík: 164 mg
  • fosfor: 300 mg
  • mangán: 3 mg

Nutričné hodnoty quinoi na 100 gramov suchej potraviny:

  • kalórie: 368 kcal
  • bielkoviny: 14,1 g
  • sacharidy: 64,2 g
  • vláknina: 7 g
  • tuky: 6,1 g
  • kvalita obsiahnutých bielkovín - aminokyselinové skóre: 106
  • vitamín A: 14 IU
  • vápnik: 47 mg
  • horčík: 197 mg
  • fosfor: 457 mg
  • mangán: 2 mg

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Nutričné hodnoty kuskusu na 100 gramov suchej potraviny:

  • kalórie: 376 kcal
  • bielkoviny: 12,8 g
  • sacharidy: 77,4 g
  • vláknina: 5 g
  • tuky: 0,6 g
  • kvalita obsiahnutých bielkovín - aminokyselinové skóre: 38
  • vitamín A: 0 IU
  • vápnik: 24 mg
  • horčík: 44 mg
  • fosfor: 170 mg
  • mangán: 0,8 mg

Čo nám povedali nutričné hodnoty?

Už z prvého pohľadu vidno značné rozdiely medzi týmito prílohami. Kaloricky sú veľmi podobné. Veľký rozdiel je v množstve vlákniny, kde jednoznačne vyhráva bulgur. Ten obsahuje viac ako 3-násobok vlákniny oproti kuskusu a 2,6krát viac ako má quinoa. Tá je zaujímavá aj tým, že má niekoľkonásobne viac tuku ako bulgur a kuskus. Avšak, jej výhodou je komplexnosť aminokyselín. Aminokyselinové skóre je až 106 čo značí, že obsahuje dobrý pomer aminokyselín a preto sú tieto bielkoviny pre tvoje telo dobre využiteľné a plnohodnotnejšie ako bielkoviny z bulguru či kuskusu. Quinoa tiež vyhráva v obsahu vitamínu A, vápnika, horčíka a fosforu. Dá sa teda povedať, že síce má viac tuku (ale nie veľa) a nemá toľko vlákniny ako bulgur, ale má vysoký obsah mikronutrientov dôležitých pre naše zdravie.

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Aké sú ďalšie rozdiely?

Kuskus a quinoa síce vyzerajú veľmi podobne a chuťovo sú podobné, ale majú niekoľko zásadných výživových rozdielov. V prvom rade, quinoa je semeno a kuskus je zrno (pochádza zo semoliny). Bulgur sa vyrába z celého zrna pšenice. Toto zrno sa v procese výroby čiastočne uvarí, vysuší a popraská, čím vznikne celozrnný výrobok.

Quinoa teda neobsahuje lepok, zatiaľ čo kuskus ho obsahuje a rovnako je na tom aj bulgur. Tieto potraviny sú považované za celozrnné, čo znamená, že sú len minimálne spracované a uchovávajú si tak svoje prirodzene nutričné hodnoty.

Medzi najväčšie výhody quinoi patrí aj to, že obsahuje prospešné rastlinné zlúčeniny nazývané flavóny. Tie majú protizápalové a antioxidačné účinky a chránia pred poškodením od voľných radikálov, ktoré prispievajú k vzniku mnohých druhov rakoviny a iných ochorení. Obsahuje tiež dve zlúčeniny nazývané kvercetín a kaempferol. Tým, že kvercetín a kaempferol držia na uzde vírusy, baktérie a plesne, podporujú tvoj imunitný systém a znižujú riziko vzniku infekcií. Preto je veľmi výhodné zaraďovať quinou do jedálnička aj v období zvýšeného počtu ochorení medzi obyvateľmi. Existujú tri rôzne odrody quinoy - červená, čierna a biela - je na tebe, ktorú si vyberieš.

Glykemický index (GI) bulguru je 48. GI kuskusu je 65 a quinoa má GI 53. Vysoký GI znamená, že potravina pravdepodobne zvýši hladinu cukru v krvi, zatiaľ čo nízky GI znamená, že sa hladina cukru v krvi zvyšuje pomalšie a stabilnejšie.

Je lepšia quinoa, bulgur alebo kuskus?

Sú tieto potraviny zdravšie ako ryža?

V mnohých ohľadoch sú jednoznačne zdravšie a lepšie ako ryža. Tá má len 1,3 gramu vlákniny na 100 gramov, čo je v porovnaní s bulgurom až 14x menej. Obsahuje minimálne množstvo vitamínov a s výnimkou mangánu a selénu je aj jej obsah minerálov veľmi slabý. Na druhej strane, všetky tieto tri potraviny - bulgur, kuskus a quinoa sú veľmi bohaté na mikronutrienty. Dá sa teda povedať. že sú aj zdravšie a pre naše telo prospešnejšie ako klasická biela ryža.

Záver - ktorú prílohu by si si mal vybrať?

Ako si si už asi zvykol, nič nie je čiernobiele a nedá sa teda povedať, že jedna z týchto potravín jednoznačne vyhráva. Ak je pre teba priorita zdravie, jednoznačne si vyber quinou. Je až neuveriteľné, koľko sily a zdravia sa skrýva v týchto malých guľočkach. Na druhej strane, ak je pre teba priorita navýšenie množstva prijímanej vlákniny, siahni po bulgure. Existuje len málo potravín na svete, ktoré majú väčšie množstvo vlákniny na 100 gramov. Kuskus nie je taký zaujímavý ako bulgur či quinoa, ale aj tak sa oplatí zaradiť ho do jedálnička a pravidelne ho obmieňať za ostatné prílohy. Pestrý jedálniček je základom pre dlhovekosť a zdravie.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Nevieš, čo si dať na raňajky? Tipy na rýchle a zdravé recepty

Nevieš, čo si dať na raňajky? Tipy na rýchle a zdravé recepty

Mnohí ľudia hovoria, že raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa. Nemôžem s týmto výrokom síce súhlasiť, lebo rovnako, ako sú dôležité raňajky je dôležitý aj obed, večera či ostatné jedlá pomedzi tieto hlavné chody. Na druhej strane, dobré raňajky ťa naladia na správny smer v celom dni. Preto sa oplatí venovať im dostatočný čas a pozornosť. V dnešnom článku si povieme o niekoľkých tipoch na vhodné fit raňajky.

Zdravé maškrtenie: 3 recepty na rýchle raw torty

Zdravé maškrtenie: 3 recepty na rýchle raw torty

Kto rád maškrtí? Asi všetci máme radi sladké a nevieme sa prirodzene odstrihnúť od čokolády, sladkostí a koláčov. Ak si chceš dopriať niečo sladké, siahni radšej po niečom, čo je aj zdravé - ako napr. raw koláč. Tieto koláče či torty síce nie sú nízkokalorické ani nemajú vysoký obsah bielkovín, ale sú zdravé a obsahujú veľa vlákniny.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO