loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Čo je to vitamín D?

Čo je to vitamín D?

Vysvetlenie pojmov

02.04.2020

Prečítané: 468x

Najznámejším vitamínom je síce vitamín C, ale ani „déčko“ za ním veľmi nezaostáva a patrí medzi najznámejšie a najdôležitejšie vitamíny pre naše telo. Väčšina z nás vie, že si ho tvorí telo zo Slnka, ale často to pri tejto informácii končí. Poďme sa teda pozrieť na to, čo to vlastne vitamín D je, ako a kedy si ho telo dokáže vytvoriť, aké má funkcie v tele a koľko by si ho mal denne prijať, aby si nepociťoval jeho deficit.

Základný prehľad

Vitamín D, nazývaný aj kalciferol, patrí do skupiny vitamínov rozpustných v tukoch. Patrí medzi 24 mikronutrientov, bez ktorých naše telo nedokáže fungovať. Tvorí sa v našom tele vtedy, ak je naša pokožka vystavená slnečnému žiareniu (UV). Vplyvom UV žiarenia sa derivát 7-dehydrocholesterol mení na cholekalciferol, čo je vitamín D3. Na to, aby si zo Slnka vedel prijať dostatok UV žiarenia na tvorbu vitamínu D musí byť UV index 3 a viac. Čím je tvoja pokožka svetlejšia, tým ľahšie ho dokáže tvoje telo vytvárať. Najväčší deficit majú zväčša ľudia s tmavšou pokožkou.

Čo je to vitamín D?

Benefity vitamínu D

Medzi najzákladnejšie funkcie patrí podpora imunitného systému. Preto by sme ho mali suplementovať vždy, keď je obdobie zvýšeného počtu chorôb a chorých ľudí. Pozitívne vplýva na viaceré funkcie mozgu ako napr. pamäť, schopnosť premýšľať, pozornosť a rýchlosť vnímania vecí okolo seba.

Pomáha pri vstrebávaní vápnika a raste kostí. Aj preto sa odporúča aj pre starých ľudí, ktorí majú mäkšie a lámavejšie kosti a aj menší pád by mohol pre nich znamenať zlomenie niektorej končatiny.

Suplementácia vitamínu D znižuje riziko vzniku rakoviny, srdcovocievnych problémov, cukrovky a viacerých druhov sklerózy.

Čo je to vitamín D?

Je vhodný aj pre ľudí, ktorí majú nízku hladinu testosterónu a potrebujú ho navýšiť na zdravú naturálnu hodnotu. Aj preto je veľmi dôležitý pre ľudí, ktorí chcú mať dostatok svalovej hmoty. Množstvo testosterónu v tele priamo ovplyvňuje aj to, koľko svalov bude telo vytvárať. Čím viac budeš mať testosterónu, tým viac svalov budeš schopný vytvoriť.

Až 75 % ľudí má nedostatok vitamínu D. Žiadny iný vitamín nie je v populácii tak deficitný, ako práve vitamín D. Pri jeho deficite sa u detí môže objaviť krivica, mäknutie zubov a spomaľovanie rastu. Dospelí ľudia s deficitom tohto vitamínu majú zväčša viac zubných kazov a mäkšie a lámavejšie kosti.

Aká je optimálna denná dávka vitamínu D?

Názory na optimálnu veľkosť dávky sa líšia. Odporúčaná denná dávka je 400-800 IU denne, ale pre dospelých ľudí je toto množstvo nepostačujúce. Maximálna dávka, ktorá je ešte bezpečná (resp. nepreukázali sa negatívne účinky) je 10 000 IU na deň. Avšak, nemá zmysel suplementovať vitamín D v takom extrémnom množstve. Denný príjem 1 000-2 000 IU plne postačuje väčšine dospelých ľudí. Počas zimy a obdobia, kedy tráviš väčšinu času vnútri túto dávku zvýš a naopak, počas leta, kedy tráviš veľa času vonku na Slnku ti bude postačovať aj nižšia dávka. Ak si vyberáš medzi vitamínom D2 a D3, siahni radšej po D3. Je pre tvoje telo efektívnejší.

Nezabúdaj na to, že sa rozpúšťa v tukoch a nie vo vode. Ak si dáš vitamín D a zapiješ ho vodou bez toho, aby si predtým prijal do tela tuky, drvivá väčšina sa v tele nevyužije. Najlepšie spravíš, ak si vitamín D dáš po jedle, ktoré obsahuje tuky alebo si ho daj s rybím olejom.

Čo je to vitamín D?

Odkiaľ môžeš získať vitamín D?

Najlepším a najlacnejším riešením je Slnko. Ak je to teda možné, snaž sa každý slnečný deň stráviť na Slnku aspoň 30 minút. Za tento čas by si telo malo vytvoriť dostatok vitamínu D. Okrem toho sa dá sa získať taktiež z potravín, napr. z vajec, mlieka alebo rýb. Treťou možnosťou sú vitamíny D v tabletách. Tie sú vhodné najmä vtedy, ak nemôžeš byť vonku, je škaredé počasie alebo je zamračené. Teda najmä počas zimných, ale aj jarných a jesenných mesiacov.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Kvalitné vitamíny D
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Rybí tuk (Omega-3) a vitamín D môžu pripraviť telo na nákazu COVID-19

Rybí tuk (Omega-3) a vitamín D môžu pripraviť telo na nákazu COVID-19

Zápalom pľúc súvisiacim s chorobou COVID-19 môže podľa Štátneho zdravotného ústavu ČR (SZÚ) pomôcť predchádzať rybí tuk a vitamín D. Zvýšenie ich hladiny v tele môže trvať šesť týždňov až šesť mesiacov, uviedol na webe profesor Jiří Ruprich z Centra zdravia, výživy a potravín SZÚ. Zhruba 80 percent nakazených ľudí novým typom koronavírusu na celom svete má mierny priebeh, ktorý pripomína ochorenia dýchacích ciest. Zatiaľ sú v Česku k dnešnému dňu traja chorí vo vážnom stave, ktorí potrebujú pľúcnu ventiláciu.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO