Stagnácia rastu svalov nemusí byť vôbec tvoja chyba. Môžeš rok bez prestávok cvičiť a neustále rásť. Jedného dňa však môže prísť moment, kedy sa rast svalov zastaví a ty nebudeš vedieť, čo si spravil zle. Tvoje telo nie je stroj a nefunguje stále rovnako, také veci sa prosto stávajú. Existuje však zopár možností, ktoré môžeš spraviť, aby si rast obnovil.

Prečo sa rast svalov zastaví?

Toto je naozaj veľmi individuálne a u každého iné. Medzi potenciálne dôvody tvojej stagnácie môže patriť viacero faktorov, ktoré si hneď objasníme.

Zlé stravovanie vedie k zastaveniu rastu svalov

Keď prijímaš toľko výživy, koľko tvoje telo spotrebuje na bežné fungovanie, nemá z čoho budovať svaly. Preto prijímaj vždy dostatok stravy, aby telo malo z čoho rásť. Nejedz napr. iba bielkoviny. Vždy sa snaž príjem potravy vyvažovať a jedz dostatok sacharidov, bielkovín a tukov.

Rast svalov môže zastaviť aj prílišné cvičenie

To, že budeš každý deň makať ako blázon, nemusí znamenať, že sa z teba o dva roky stane Hulk. To isté platí o príliš dlhých tréningoch, ktoré sú kontraproduktívne (vyplavuje sa ti antistresový hormón kortizol, ktorý pôsobí negatívne na rast svalov). Nechaj svoje svaly oddýchnuť a cvič hodinku, nie 3 hodiny.

Zmeň cviky a zlepši rast svalov

Obmieňaj svoje cviky každý mesiac a uvidíš, že výsledky budú lepšie. Tvoje telo si totiž počas dlhých nemenných tréningov navykne na daný pohyb a nerastie. Prekvap ho novými cvikmi, čím si zabezpečíš kontinuálny rast svalov. Tvoje telo si tak ľahko nezvykne, keď budeš cviky každý mesiac meniť.

Nastav si svoje ciele a namotivuj sa

Bez tohto zrejme neporastieš. Ak totiž vynecháš jeden tréning z troch, povieš si, že „tento týždeň si dáš iba dva“. Chyba: sústreď sa na plnenie tvojich cieľov a nenechaj sa vyviesť z rovnováhy. Disciplína je jednou zo základných vlastností. Pokojne k fitnessu pridaj aj kardio tréningy, ako je napr. beh alebo iné športy.

Nezabudni na kvalitné doplnky výživy

Tie sú veľmi dobrými pomocníkmi najmä vtedy, keď nemáš čas alebo kapacitu stále prijímať kopec bielkovinovej potravy. Proteínové doplnky, gainery na rast svalov, ale aj množstvo iných – všetky sú pripravené pomôcť ti. Samozrejme, nič nie je dobré preháňať, odporúčame ti teda sledovať si mieru. Ale kto by sa na leto nepotešil zlepšeným výsledkom v posilke?

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk