V dnešnej dobe je veľmi veľa ľudí, ktorí trpia nadváhou a to nielen v USA, ale aj v krajinách Európy a dokonca aj Ázie. Na druhej strane, skupina ľudí, ktorá je v médiách často zabúdaná, je tá, ktorá má problém pribrať. Možno si poviete, kto by už len mohol byť nespokojný s tým, že nemôže pribrať, opak je však pravdou. Títo ľudia riešia rovnaké problémy ako tí s nadváhou, akurát že na opačnom váhovom spektre.

Trpieť neschopnosťou pribrať znamená mať podobné zdravotné problémy ako ľudia s nadváhou. Pokiaľ nemáte chorobu, ktorej sprievodným javom je chudnutie a neschopnosť pribrať, určite by ste radi vedeli niekoľko tipov, ako vytúžené kilá získať a my vám ich dnes prinášame.

Kedy som príliš chudý a aké zdravotné problémy môžem mať?

To, že ste príliš chudý, zistíte, okrem iného, aj výpočtom BMI. Ak vám vyjde hodnota nižšia ako 18,5, znamená to, že objem vašich svalov a tuku je menší než aký potrebuje vaše telo pre zaistenie optimálneho zdravia a funkcie vašich orgánov. Nezabúdajte však, že treba brať ohľad na viacero premenných – BMI sa pozerá čisto iba na pomer váhy k výške, nie na objem svalov. Ak je vaša váha nižšia než by mala byť, hrozí vám riziko skoršej smrti vyššie až o 140 % pri mužoch a o 100 % pri žene. Ďalej môže ovplyvňovať funkciu imunitného systému, zvýšiť riziko rôznych infekcií, ktoré vedú k osteoporóze a fraktúram kostí... Je toho naozaj dosť. 

Ako bezpečne pribrať na váhe?

Ak chcete pribrať na váhe, je veľmi dôležité, aby ste to robili správne. Piť sladené nápoje a jesť šišky vám síce môže pomôcť zvýšiť váhu, ale zároveň vám pokazí zdravie. Dbajte ohľad na vyvážený príjem proteínov a zdravých tukov. Vo všeobecnosti platí, že ak chcete priberať na váhe postupne a pomaly, navýšte svoj denný príjem kalórií o cca 300-500 kilokálórií denne, ak, naopak, chcete nabrať váhu rýchlo, zvýšte ho o 700-1000 kilokalórií. Nevravíme, že vám odporúčame počítať si kalórie do konca života, ale prvé týždne je to naozaj dôležité, neskôr si na to totiž zvyknete. Pozrite si niekoľko tipov, aké potraviny jesť a čo robiť, aby vaše priberanie bolo vyvážené a bezpečné. 

bielkoviny v strave

Bielkoviny

Základným pravidlom je jesť dosť proteínov, pretože podľa viacerých štúdií, telo pri príjme proteínov väčšiu časť z nich premení na svalovú hmotu a nie na tuky. Nezabúdajte ale, že proteín funguje aj na potláčanie hladu, čo pre vás nemusí byť vždy ideálne, musíte teda častejšie myslieť na prísun ďalších kalórií. Ideálne na priberanie je zjesť denne 1,5 – 2,2 gramu proteínu na kilogram vašej váhy.

Sacharidy a iné

Väčšina ľudí pri chudnutí obmedzí jedenie sacharidových jedál alebo tukov, pri priberaní je to, samozrejme, opačne. Ak chcete pribrať, jedzte jedlá bohaté zároveň na bielkoviny, sacharidy (ryža, zemiaky...) a na zdravé tuky. Určite sa zamerajte na jedenie minimálne 3 plnohodnotných jedál denne a jedzte počas dňa rôzne „snacky“, ktoré sú bohaté na obsah energie a kalórií (energetické a bielkovinové tyčinky...). Nebojte sa ochutiť si svoje jedlo rôznymi omáčkami, čím viac vám jedlo bude chutiť, tým viac ho dokážete zjesť a zároveň prijmete aj viac kalórií. Perfektným snackom bohatým na obsah energie sú oriešky, sušené ovocie, mliečne výrobky s vysokým obsahom tukov, zdravé oleje, rôzne zdravé zrná, mäso, zemiaky a podobne. Nahraďte časť zjedenej zeleniny týmito potravinami, aby bol váš príjem kalórií vyšší.

spánok muž

10 tipov, ktoré vám pomôžu k výsledkom

  1. Nepite vodu pred jedlom, pretože vás naplní a nezostane vám tak dosť miesta na potraviny.
  2. Jedzte častejšie. Dajte si niečo energeticky výživné pokojne aj pred spaním.
  3. Pite mlieko. Pitie plnotučného mlieka je jednoduchá cesta na získanie kvalitných bielkovín.
  4. Pite gainer. Kúpte si na Protein.sk svoj obľúbený gainer a pomôžte si pribrať rýchlejšie.
  5. Pite kávu so smotanou.
  6. Používajte väčšie taniere. Tento psychologický trik naozaj funguje. 
  7. Spite kvalitne. Spánok je extrémne dôležitý pri chudnutí aj priberaní.
  8. Ak máte na tanieri mix proteínov, sacharidov a zeleniny, zjedzte najskôr proteíny a sacharidy, zeleninu si nechajte na koniec.
  9. Nefajčite. Chuť cigarety zaháňa chuť na jedlo.

Poradenstvo pri doplnkoch výživy vám radi poskytneme v sekcii odborné poradenstvo.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Zdroj: Protein.sk
Doplnky výživy na rýchly a masívny nárast svalovej hmoty
Zakúpite tu