Sedieť niekoľko hodín na zadku nie je práve zábava. Ak vás však k stoličke pripúta sedavé zamestnanie, veľmi si nevyberiete. Väčšinou ide o prácu spojenú s počítačom, čo vôbec nepridáva očiam, zlým držaním tela dávate zabrať svojmu chrbtu a všetkými možnými spôsobmi prekladaním nôh i kolenám. No a samozrejme, nesmieme zabudnúť ani na tukové vankúšiky. Zrejme každý jeden "sedavý" zamestnanec potvrdí, že v takejto práci pribúdajú kilá oveľa ľahšie.

Sedavé zamestnanie nie je pre telo výhra, to vám potvrdí každý. Dá sa však zaujať bojovný postoj a práve vy sa môžete vymaniť zo sedavého priberania. Nebudeme vám klamať, nie je to len tak jednoduché. Musíte si stanoviť jasné pravidlá a tiež ich poctivo dodržiavať.

Na jedlo s rozumom

Ovocie

V prvom rade je to o správnom jedle. Keďže v práci len sedíte, ani po obede vás nečaká nič iné. Počítajte preto s tým, že ak si naložíte poriadne výdatné jedlo, už o chvíľu sa na vás bude nepekne ukladať. Preto si stanovte pravidlo číslo jedna - zdravšia strava. Základom by mala byť zelenina a ovocie, celozrnné výrobky a príprava dusením alebo varením. Ak sa stravujete v rýchlych občerstveniach, tak na to rýchlo zabudnite. Aj v bežnom menu môžete objaviť šaláty, kuracie mäso a zeleninu. Vždy platilo, aj platiť bude, že kto hľadá, ten nájde. Presurfujte aj dovoz obedov a uvidíte, že zdravšie stravovanie sa dá docieliť.

Veľakrát je obed o rýchlom prehltnutí úplne čohokoľvek, ale práve tomuto postupu by ste sa mali vyvarovať. Preto je tu ďalšie pravidlo - vyhraďte si čas na poludňajšie jedlo. Aj zo zákona máte čas na prestávku, preto si ju naplno doprajte. Svoj obed zjedzte v pokoji a bez zbytočného náhlenia sa.

Určite už veľmi dobre viete, že vynechávanie jedla vám pri chudnutí vôbec nepomôže. Ak teda máte tendenciu zabúdať, nastavte si budík a jedzte v pravidelných intervaloch. To by malo byť vaším tretím pravidlom. Jedlo v žiadnom prípade nevynechávajte a skúste sa vyhýbať úplnému hladu. Na stole majte pripravený vždy nejaký kúsok ovocia alebo zeleniny, ktoré zaženú náhly pocit hladu. Pozor však na zobkanie pri práci. To chudnutie vôbec neprospieva, a preto už dnes svoj pracovný stôl poriadne prečistite. Všetky sladkosti, cukríky alebo tyčinky vyhoďte a miesto toho si dajte na stôl len čerstvé ovocie alebo zeleninu.

Voda je nutnosť

Voda je nutnosť

V práci sa na to veľmi ľahko pozabudne, ale pitný režim je pre pekné a zdravé telo naozaj dôležitý. Štvrté pravidlo - postavte si na stôl pohár a dbajte na to, aby ste ho po vypití zase naplnili. Ak totiž budete mať vodu na očiach, určite jej vypijete dvakrát toľko, ako keby tam nebola. Pite najmä čistú vodu, čaj alebo vodu s citrusmi. Cukor úplne vynechajte a tiež sladké bublinkové vody.

Nezabúdajte na pohyb

Nezabúdajte na pohyb

Najväčšia nevýhoda sedavého zamestnania je práve v tom, že neponúka žiadny pohyb. Síce sa vám po práci veľmi chcieť nebude, ale telu aktivitu jednoducho musíte dopriať. Bez nej sa priberaniu na váhe nikdy nezbavíte a navyše, vaše telo bude neustálym sedením boľavejšie a boľavejšie. Piatym pravidlom je teda pohyb, ktorým musíte vykompenzovať sedavý spôsob zamestnania.

Tip od tímu Protein.sk:

Choďte všade po schodoch a ak sa dá, tak voľte cestu po vlastných. K tomu aspoň dvakrát týždenne fitness alebo polhodinové domáce kardio pre celé telo. Ponaťahujte svoje usedené svalstvo a spáľte energiu. Uvidíte, že budete nielen lepšie vyzerať, ale budete aj lepšie cítiť. A navyše, vaše sedavé zamestnanie už nebudete musieť používať ako výhovorku pre tých pár kíl navyše.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová • Foto: Shutterstock.com