Doktori vám vo všeobecnosti povedia: „cvičenie vám robí dobre,“ avšak je potrebné dávať si pri športovaní pozor. Nedávne štúdie potvrdili, že šport má priaznivý vplyv na chrupavku, dokonca aj pravidelné intenzívne športy majú. Chrupavka z cvičenia profituje a udržuje sa vďaka nemu v zdravej kondícii. Samozrejme, pri niektorých športoch je nápor na naše kĺby väčší, než pri iných.

Pri kĺboch totiž hrozia opakované zranenia, ktoré z dlhodobého hľadiska môžu spôsobiť nadmerné opotrebenie kĺbov, poprípade ich poškodiť natrvalo, čo vám znemožní cvičenie. Hovoríme o tom, že ak pravidelne zaťažujete svoje kĺby intenzívnym tréningom, ale zároveň robíte aj opatrenia na ich ochranu a údržbu, vaše kĺby by mali byť v správnej kondícii. Napríklad, ak milujete beh, neprestávajte s ním, kúpte si kvalitné tenisky s dobrou absorpciou nárazov.

Aký šport si vybrať?

V prvom rade sa určite rozhodujte podľa toho, aký šport vás baví alebo by vás bavil, to je totiž najdôležitejšie, aby ste si vypestovali návyk. Niektoré športy majú, samozrejme, väčšie riziko, že sa pri nich poraníte, športujte teda tak, aby vám nebezpečie hrozilo čo najmenšie. Agresívne intenzívne športy nemusia byť pre vaše kĺby zlé, ide o to, akú si pred športovaním zabezpečíte prípravu, rozhodne neodporúčame, aby ste „vhupli“ do cvičenia bez akejkoľvek prípravy, či už pomocou rozcvičky alebo kúpou kvalitného športového vybavenia. Nezabudnite, že akýkoľvek šport je dobrý pre vaše zdravie a mnoho štúdií potvrdilo nižšie riziko úmrtia u tých, ktorí cvičia. Ak cvičíte, robíte najviac pre to, aby ste v budúcnosti netrpeli artritídou a dokonca si spevňujete svoje kosti, ktoré v starobe nebudú trpieť slabosťou. 

Ako sa vyhnúť problémom s kĺbmi?

Jednoducho – pred športovaním posilňujte svaly na zadku a na prednej strane stehien, to vám pomôže váhu preniesť na tieto svaly a kĺby tak budú menej zaťažované. Predtým, než si tieto svaly spevníte, odporúčame zvoľniť tempo pri behu a podobných športoch.

futbal

Ktoré športy sú náročné na kĺby a ktoré menej?

Futbal

Je jedným z najriskantnejších športov, pretože takmer na každom zápase alebo tréningu sa nájde niekto, kto má alebo už niekedy mal problémy s kolenami alebo s členkami. Tieto poranenia sú relatívne vážne a dokážu znemožniť vašu schopnosť športovať na relatívne dlhú dobu.

Basketbal

Je úžasný šport, ktorý robí dobre nielen vášmu srdcu, ale aj pľúcam. Jeho nevýhodou, čo sa týka nášho zdravia, sú okamžité zastavenia, výskoky, poprípade rozbehy a otočky, čo dokáže naozaj zabrať vašim nohám, kĺbom a chrbtici. Ak tento šport neberiete profesionálne a zahráte si len občas s vašimi priateľmi, nebezpečný byť nemusí vôbec, stačí zvoľniť pohyby. Keďže ide o „skákací“ šport, odporúčame rôzne pomôcky, ako napríklad spevňovač kolien.

Lyžovanie

Je krásny a zábavný zimný šport, dávajte si však pozor na rôzne otočky – už veľakrát sa lyžiarom stalo, že sa im „vykrútilo“ koleno. Používajte spevňovače, pretože tieto úrazy patria často k permanentným.

Squash 

Je moderný šport 21. storočia, patrí však k tým, ktoré dávajú najväčší nápor na naše kĺby. Buďte obzvlášť opatrní pri náhlych otočkách nôh. Podstatnou súčasťou je aj nosenie ochrany vašich očí, squashová loptička je totiž takmer rovnako veľká ako vaše oko, chráňte si preto oči, pretože prísť o zrak už naozaj nie je žiadna sranda. 

žena tréning

Tip na záver od tímu protein.sk

Aby ste sa vyhli úrazom spojenými s vašimi kĺbmi, odporúčame po zacvičení napríklad jogu alebo beh na dlhšie trate, pri športe by ste potom mali zvládnuť viac. Nezabudnite, vaše telo nie je zvyknuté na prekvapenia, preto ho najprv „zaučte“ a až potom podávajte vysoké výkony. Prajeme veľa úspechov.

Autor: Štefan Garančovský • Zdroj: Protein.sk
Najúčinnejšiu kĺbovú výživu
Zakúpite tu