Proteín je jedna z najdôležitejších živín, ktorá slúži na budovanie, rozvoj a správny vývoj svalov. Spolu s týmito benefitmi sa bielkoviny podieľajú na každom jednom procese, ktorý v tele prebieha – sem patrí aj správne fungovanie metabolizmu a aj správny prenos blahodárnych živín.

Ak chcete budovať svalovú hmotu, nie je potrebné iba poriadne cvičiť, ale aj podporiť prijem bielkovín, pretože veľakrát nášmu telu príjem z bežných jedál (mäso, tofu, cícer) nemusí stačiť na nami požadovaný rast.

Hoci bielkoviny nájdeme v mnohých potravinách, aby sme sa vyhli zbytočnému prejedaniu, vždy je vhodné využiť aj služby kvalitného proteínového prášku. Ak pravidelne cvičíme, je vhodné, aby 20 – 40 % denného príjmu živín tvorili bielkoviny. Na trhu existuje mnoho variácií ochutených proteínových práškov, ale aj neochutených. Ktorý si teda vybrať?

Ochutený proteín vs. neochutený – aditíva

Jeden z hlavných dôvodov, prečo si niektorí ľudia vyberajú neochutené proteínové nápoje, je ten, že obsahujú menej sladidiel, farbív alebo aróm, takže automaticky predpokladajú, že obsahujú viac výživných bielkovín než tie ochutené, ktoré obsahujú navyše farbivá, arómy a sladidlá. Majú pravdu – neochutený proteín naozaj skrýva viac bielkovín než jeho ochutení súrodenci. Tento rozdiel je však tak malý, že väčšina bežne cvičiacich ľudí ho nikdy ani nepocíti. Rozdiel môže byť pri vrcholových športovcoch, pre ktorých voľba neochuteného proteínu môže byť psychologickou záležitosťou dosahovania lepších výsledkov.

Ochutený proteín vs. neochutený – chuť

Ďalším zo zjavných dôvodov, prečo si ľudia kupujú ochutené proteínové prášky, je chuť. Neochutené verzie majú svojich odporcov najmä pre svoju zvláštnu chuť, ktorá nemusí vyhovovať každému. Sťažujú sa najmä na to, že pri použití neochuteného proteínu cítia len chuť ovsu, dextrózy a kreatínu, poprípade iných látok v ich nápoji. Tomuto sa však dá ľahko vyhnúť, stačí si do šejkra pridať naše vlastné ochucujúce zložky, ako sú napríklad jahody, čučoriedky, alebo ktorékoľvek iné ovocie. Vytvoríte si síce smoothie, ale príjem bielkovín bude rovnaký a prijmete okrem toho aj množstvo ďalších vitamínov. Pre mnoho ľudí je to lepšie, než občas trochu prehnaná príchuť ochutených proteínov.  

proteínový napoj v pohároch

Ochutený vs. neochutený proteín – cena

Nakoniec je otázkou aj cena – neochutené proteíny sú často lacnejšie než ochutené, čo môže pre niektorých ľudí, ktorí naozaj cvičia často, byť rozhodujúcim faktorom, pretože ich nakupujú naozaj veľa. Väčšina z nich nápoj doslova „zhltne“ hneď po cvičení, preto pre nich chuť neznamená veľa. Ostatní zas preferujú vychutnať si proteínový napoj za pracovným stolom a použijú ho ako náhradu za klasické jedlo, ak nemajú čas.

Sladidlá použité v ochutených drinkoch

Najčastejšie sa pri proteínových práškoch môžete stretnúť s tromi druhmi umelých sladidiel – aspartám, sukralóza a acesulfám. Acesulfám patrí k najzdravším, pretože sa jednoducho vylúči v moči a nezostáva teda v tele. Medzi tie horšie patrí jednoznačne aspartám, pri ktorom boli preukázateľne dokázané škodlivé účinky pri dlhodobom užívaní. Asi najlepšou voľbou sú ochutené proteíny so sukralózou, ktorá je ako jediná vyrábaná syntetickým postupom priamo z cukru a ktorá má najlahodnejšiu chuť.

Tip na záver od tímu Protein.sk:

Ochutené proteínové nápoje nemožno označiť za škodlivé. Vyrábajú sa v mnohých príchutiach, ako je banán, vanilka, čokoláda, ale aj v zvláštnejších, ako napríklad cheesecake, cookie a podobne. Konečná voľba je na vás – ak preferujete proteín ako plnohodnotné jedlo, pokojne si kúpte ochutený, ak je to pre vás iba nutnosť priamo po cvičení, postačí vám aj neochutený. Nezabudnite, všetky proteíny chutia najlepšie s čerstvým ovocím vo forme smoothie. Pozrite si aj náš sortiment – nájdete tu naozaj všetko.

Autor: Mgr. Ľuboš Lištinský • Zdroj: Protein.sk
Ochutené ale aj neochutené proteíny za najnižšie ceny na trhu
Zakúpite tu