Mladý Arnold Schwarzenegger cvičí.

Všetci vieme aké dôležité je napumpovanie svalov – je to jeden z najväčších faktorov, ktorý delí obyčajný tréning od toho „brutálneho“. Nižšie uvádzam 5 zložiek, ktoré vám pomôžu „nakopnúť sa“ na váš ďalší tréning.

Agmatine

Tento suplement je momentálne tým, ktorým sa momentálne najčastejšie nahrádza arginine v pred-tréningovych formulách. Agmatine hraje veľa rol v ľudskom tele ako neuromodulátor a indukuje zvýšenie prekrvenia buniek, teda NO syntézu. Stimuluje taktiež produkciu dusitanu a taktiež zabraňuje enzýmu, ktorý zastavuje prekrveniu svalov.

Ak sa teda nenachádza vo vašej pred-tréningovke, tak skúste ho prijať 500 – 1000 mg 30 – 45 min. pred tréningom.

Betain (Betaine)

Betaín zvyšuje taktiež úroveň oxidu dusnatého v tele a taktiež zlepšuje výkon. V jednej štúdii bolo podávané subjektom betaín v dávke 6g denne počas jedného týždňa a výsledky po jednom týždni boli prekvapujúce, zväčšenie produkcie oxidu dusnatého (NO) až o 62%. V ďalšej štúdií bol podávaný betain športovcom v dávke 2.5g denne počas šiestich týždňov a výsledky ukázali zmenu v nabratej čistej svalovej hmote, ale taktiež zvýšenie sily na bench presse.

Ak sa teda nenachádza vo vašej pred – tréningovej formule, skúste efektívne dávkovanie betainu od 2.5g až po 6 gramov denne.

Extrakt z červenej repy (Beet root extract)

Tento prírodný extrakt je vysoký obsahom prírodných nitrátov, ktoré pomáhajú zlepšiť produkciu NO. Stimuláciou NO produkcie  redukuje spotrebu kyslíka, čo vlastne dovoľuje trénovať dlhšie so zvýšením srdečným tepom.  Bolo dokázané, že tento extrakt ovplyvňuje svalovú kontrakciu, zvyšuje prietok krvi a svalové napumpovanie, zlepšuje účinnosť tréningu a redukuje vyčerpanie počas náročného tréningu, čiže zvyšuje výkon pri tréningu.

Skúste dávkovanie 500mg 30 – 45 min. pred tréningom

Citrulín malat (Citrulline Malate)

Suplementácia citrulinom pomáha zvýšiť úroveň plazmy arginínu. To ma za následok zvýšenie spojenia kyslík + arginín a tak následne zvýšenie NO produkcie. Okrem dokonalej „pumpy“ citrulin zvyšuje aj aerobný a anaerobný výkon, usmerňuje (šetrí) energiu. Citrulin taktiež môže hrať rolu v proteínovej syntéze (schopnosť využívať bielkoviny), čo pomáha v regeneračnom procese.

Skúste sa zamerať na dávkovanie 5 až 10g citrulínu denne.

Extrakt z červeného vína (Red wine extract)

Veľa z vás možno vie, že červené víno je známe taktiež tým, že dokáže prekrviť lepšie bunky. Výskumy, ale dokazujú, že poly fenoly v červenom víne dokážu byť veľmi efektívne počas uvoľňovania NO a rozširovaniu ciev. Extrakt z červeného vína pomáha zlepšiť cirkuláciu krvi a prietok krvi, čo znamená, že do buniek sa môže dopraviť viac živín, či už počas tréningu, alebo po ňom.

Skúste vyhľadať teda extrakt obsahujúci najmenej 50% poly fenolov a užite 50mg dávku 15 min. pred tréningom.

Akú predtréningovú pumpu použiváte Vy?

Preklad: Ing. Rado Filip