Kreatín sem, keratín tam. Ak cvičíte, poznáte ho. Ak ste sa rozhodli začať cvičiť, o kreatíne a jeho účinkoch možno niečo málo viete z hodín biológie. Je medicínskym zázrakom alebo obyčajným placebom, ktoré vymysleli svetové spoločnosti venujúce sa výrobe doplnkom výživy? Ak to aj funguje, aký kreatín si vybrať pre najlepší rast svalov?

Donedávna sa veľmi búrlivo diskutovalo o jeho reálnych účinkoch na ľudské telo a svalovú hmotu. No na základe početných štúdií a výskumov sa kreatín zaradil medzi vysokokvalitné a účinné látky, ktoré pomáhajú pri zvyšovaní sily a svalového objemu. Jeho účinky okúsili už mnohí profesionálni športovci a rekreační športovci. Kreatín môžeme nazvať zásobárňou energie, ktorá sa dá rýchlo využiť pre svalovú prácu.

Kreatín nie je žiadnou cudzou látkou pre naše telo. Dokážeme si ho vyprodukovať aj sami, avšak len v minimálnej miere. Ide o kyselinu, ktorú si vytvára pečeň prostredníctvom troch základných aminokyselín, ktorými sú argynín, glycín a metionín. Väčšina vyprodukovaného kreatínu naším telom je transportovaná zväčša do svalovej hmoty, do srdca a mozgu.

V menších množstvách ho môžeme prijímať aj zo stravy, najmä z červeného mäsa a rýb. Ak chcete svoju dávku kreatínu zvýšiť, do svojho tela ho v 5 gramových dávkach získate z doplnkov výživy, ktorých máme v ponuke naozaj neúrekom. Vhodne zvolená suplementácia je preto vhodná nie len pre športovcov, ale taktiež pre vegetariánov, ktorým chýba prísun kreatínu zo stravy.

Ako sa v kreatínových doplnkoch vôbec vyznať? Okrem viacerých výrobcov, ktorí ponúkajú kreatín na trh s doplnkami výživy, existuje taktiež mnoho jeho foriem. Najznámejším a najpopulárnejším je kreatín monohydrát. No má aj množstvo nových foriem, ktoré sa pomaly dostávajú na trh aj k nám.

Možno si myslíte, že kreatín, ktorý prijímate zo stravy, a ktorý vyprodukuje vaše telo je dostatočné množstvo na to, aby ste dosiahli svoje vysnívané svaly. Pre zdravého človeka prísun kreatínu z externých zdrojov by nemal robiť žiadne problémy. Samotný kreatín nezaťažuje vašu pečeň či ostatné orgány, pokiaľ je vysokokvalitný a vyrobený z 80 až 100%-ného kreatínu. Existujú však výrobky, ktoré obsahujú aj takzvané balastné neprefiltrované látky. Ak sa pri jeho výrobe keratín neprefiltruje, urobia to práve vaše orgány, čo je pre nich škodlivé. Pokiaľ sa rozhodnete pre výber kreatínovej suplementácie, vyberajte preto zodpovedne a hľadajte najkvalitnejšie kreatíny.

Tento malý zázrak sa využíva najmä v objemovej fáze, a taktiež vo fáze, keď športovec stagnuje a svojím "priemerným" výkonom sa nevie dostať na svoju vytýčenú stanovenú hranicu. Ak ste sa našli v oboch týchto prípadoch, potrebujete ľudovo a jednoducho povedané "zvýšiť výkon" a posunúť svoje hranice na vyššie miesto.

Kreatín vám zabezpečí:

  • pozitívny vplyv na rast svalovej hmoty;
  • nárast sily a výkonu;
  • optimálnu koncentráciu adenozíntrifosfátu (ATP, okamžite použiteľná energia pre svalovú činnosť).

Ak ste sa rozhodli pre kúpu tohto suplementu, mali by ste dbať aj na jeho správne dávkovanie a pravidelné užívanie. Pri každej forme kreatínu či výrobcovi je dávkovanie rôzne. Väčšinou sa však preferuje 5 g kreatínu približne 30 minút pred tréningom a 5 g bezprostredne po tréningu. Veľmi vhodné pre vaše telo je, ak kreatín budete užívať so sacharidovým nápojom, akým sú napríklad džúsy, gainery, proteínové drinky alebo predtréningové nápoje.

Aký kreatín je najlepší pre rast svalov

Ako sme už spomenuli vyššie, existuje niekoľko druhov keratínových suplementov. Je však na vás a na vašej peňaženke, koľko ste ochotní investovať do produktu a jeho kvality. Môžete si vybrať napríklad kreatín monohydrát, kreatín ethyl ester, kreatín fosfát, kreatín pH-X, krea–alkalyn, kreatín malát, kreatín pyruvát, krea-genic alebo Mg – kreatín chelát.

Kreatín monohydrát

Produktu udelil jeho užívatelia až 5-krát NAJ – kreatín monohydrát je najpopulárnejší, najrozšírenejší, najdostupnejší, najznámejší a najefektívnejší. Jeho zloženie môže mať dva typy – 100-percentný alebo 80-percentný. Väčšina štúdií však tvrdí, že tento druh kreatínu je najlepšie užívať rozpustený v teplom nápoji spoločne s rýchlymi sacharidmi. Účinky uvidíte už po prvom týždni užívania, avšak najneskôr po 8 týždňoch užívania by ste si mali dať od užívania tohto suplementu prestávku, aby ste nezaťažovali vaše obličky. Tým, že zvyšuje silu vo svaloch, dopĺňa im taktiež vodu a práve preto by ste mali dbať na pitný režim a predísť tak dehydratácii.

Kreatín pH-X

Jeho vstrebávanie je niekoľkokrát vyššie, ako pri klasickom monohydráte. Prechádza tráviacim traktom bez zmeny, pričom sa rýchlo vstrebáva do krvného obehu. V ľudskom tele sa kreatín pH-X po zmiešaní s tekutinou nepremieňa na kreatinín, čím zásobíte svoju svalovú hmotu 100 % kreatínom. Jeho bonusom je, že v tele nezadržiava vodu, ako iné formy kreatínu.

Kre-Alkalyn

Jeho výnimočnosť tkvie v tom, že pri kontakte s vodou sa jeho zloženie nemení na kreatinín, ktorý dodáva telu menej kvalitný kreatín a môže vyvolávať rôzne vedľajšie účinky akými sú napríklad kŕče či nevoľnosť. Kre-Alkalyn zaisťuje rýchly nárast sily, čo súvisí aj s nárastom výkonnosti. Neutralizuje kyselinu mliečnu, čo priaznivo napomáha pri regenerácií svalovej hmoty a dosiahnutiu vysnívaných výkonov.

Kreatín malát

Kreatín malát sa veľmi dobre rozpúšťa vo vode, lepšie než monohydrát. Taktiež bráni nežiaducim žalúdočným problémom a je účinnejší a efektívnejší v ATP cykle. Objemový rast sa prejaví vo svalových bunkách a vláknach a nie v žalúdku vďaka soli, ktorá nezadržiava vodu v hmote.

Kreatín pyruvát

V tejto forme kreatínu ide o kombináciu dvoch aktívnych elementov: kreatínu a pyruvátu. Kreatín pôsobí na budovanie svalov, objemu, výkonu a sily. Pyruvát zvyšuje dostupnosť svalovej energie a redukuje tukové zásoby. Vďaka spolupráci týchto zložiek, sú účinky kreatín pyruvát-u až 5 násobne vyššie.

Kreatín etylester

Kreatín etylester je vytvorený z veľkej časti z kreatín monohydrátu obohateného o organickú zložku, konkrétne o ester. Ide o novú generáciu kreatínu, ktorá mnohonásobne zvyšuje jeho vstrebávanie v tele a jeho účinky.

Kreatínfosfát

Forma takéhoto kreatínu je ľahko stráviteľná a údajne je efektívnejšia než monohydrát. Kreatínfosfát sa používa najmä na zväčšenie svalovej hmoty bez toho, aby viazal v hmote vodu. Jeho efektivita rovnako tkvie v dávkach, ktoré nie sú tak časté ako pri monohydráte.

Mg – kreatín chelát

Zabudnite na zadvodňovanie, nežiaduce nadúvanie, či nasycovaciu fázu. Táto nová forma kreatínu vám vyrazí dych svojimi rýchlymi účinkami, výkonnosťou a silou, ktorú budú vaše svaly oplývať. Mg – kreatín chelát si patentoval gigant Albion Laboratories, ktorého výroba sa špecializuje na nové formy a druhy výživovej suplementácie.

Krea-Genic

Pre váš náročnejší a intenzívnejší tréning je Krea-Genic ten pravý kreatín. Zabezpečuje rýchlu regeneráciu a okamžitú energiu pre vašu svalovú hmotu. Prvé výsledky budú očividné už po pár dňoch užívania tohto zázraku. Lepšie sa vstrebáva do tela, je dokonale stály v tráviacom systéme. Zloženie sa nemodifikuje na neúčinný kreatinín a rovnako ako v žalúdku je stály aj v krvi.

Zhrnutie

Všetky tieto existujúce formy kreatínov sťažujú výber toho správneho výrobku pre vaše telo. Okrem toľkých druhov je značiek a výrobcov omnoho viac, ktoré ponúkajú svoje produkty na trhu s doplnkami výživy. Pri výbere kvalitného kreatínu je preto dôležité dbať na jeho čistotu, teda percentuálne zastúpenie kreatínu v produkte. Čím je toto percento vyššie, tým je síce drahšie, avšak účinnejšie a kvalitnejšie.

Výber na vás. Ak sa však cítite stratení a popletení z toľkých druhov kreatínov, radi vám pri výbere pomôžeme a poradíme. Dajte nám vedieť vaše otázky a názory v komentároch pod článkom. Ďakujeme.

Autor: Mgr. Simona Šoóšová • Foto: Mc Nasser, Flickr
Najlepšie kreatíny za najlepšie ceny na trhu? U nás áno.
Zakúpite tu