loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Tréning

01.08.2019

Prečítané: 574x

Táto téma nie je veľmi bežná, ale je potrebné sa jej venovať, lebo každý z nás aspoň raz za čas zápasí s chorobou a je dobré vedieť, čo v takom prípade robiť. Či ísť cvičiť, alebo naopak vynechať tréning? Zlepšuje cvičenie imunitu? Kedy áno a kedy nie? Odpovede na tieto, ale aj ďalšie otázky nájdeš nižšie. Poďme na to.

Pravidlo od krku nahor/nadol

Možno si už o tomto pravidle počul. Ak sa choroba prejavuje len od krku nahor (teda máš plné dutiny, smrkáš, bolí ťa hlava či hrdlo) a inak sa cítiš dobre, cvičenie by ti nemalo uškodiť. Určite by si nemal trénovať na 100 %, ale ak znížiš tréningovú intenzitu, nemalo by sa nič zlé stať. Zníž intenzitu, vyhni sa vynúteným opakovaniam, skúškam maximálok a všetkých ostatných techník, ktoré nadmerne zaťažujú tvoj centrálny nervový systém.

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Naopak, ak si chorý od krku nadol (bolesti hrudníka, silný kašeľ, napuchnuté mandle, bolesti brucha), mal by si vynechať tréning. Rovnako je tréning tabu, ak máš zvýšenú telesnú teplotu alebo chrípku. Najmä chrípka je veľmi podceňovaná, ale môže mať veľmi vážne následky. Rovnako, ak cítiš, že sa ti zvýšila telesná teplota, na cvičenie zabudni a daj si pauzu.

Možno ťa napadlo - a čo robiť, ak okrem toho ešte kýcham? Ak kýchaš, určite tréning vynechaj. Ani nie tak kvôli sebe, ale kvôli ostatným, ktorých by si mohol nakaziť. Po tréningu je preukázateľne na niekoľko hodín znížená imunita tela a ak prinesieš túto chorobu medzi ostatných, je veľká šanca, že budete chorí všetci.

Veľký problém pre ostatných vo fitku môže byť to, ak máš žalúdočné problémy a pôjdeš cvičiť. Žalúdočné ochorenia sú veľmi nákazlivé a je veľká šanca, že niekto to od teba dostane a taktiež je pri nich tvoje telo veľmi oslabené a následný tréning by tvoj stav mohol ešte zhoršiť.

Čo robiť, ak nie si úplne fit?

Ak sú symptómy choroby od krku nahor a cítiš sa relatívne dobre, zníž tréningovú intenzitu, skráť tréningy, zameraj sa na dostatok regenerácie a na pravidelné umývanie rúk.

Ak sú symptómy od krku nadol a cítiš sa zle, vynechaj zopár tréningov, až kým nebudeš 100 % fit. Daj si oddych, poriadne spi a regeneruj, jedz zdravú stravu s vysokým obsahom ovocia a zeleniny. Nezabudni na pravidelný pitný režim a pridaj do stravy aj vitamíny, minerály a glutamín. Ten podporuje imunitu a dokáže skrátiť dĺžku ochorenia.

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Do fitka sa vráť až vtedy, keď budeš s istotou vedieť, že si v poriadku. To, že zmiznú symptómy choroby ešte neznamená, že zmizla aj choroba. Znamená to len to, že telu sa podarilo znížiť množstvo vírusov a baktérii v tele na takú úroveň, že sa to navonok nijako neprejavuje. Prvé tréningy by mali byť menej intenzívne a nábeh na pôvodné tréningové tempo by mal byť pozvoľný.

Imunitný systém

Tvoj imunitný systém sa delí na dva druhy. Jeden sa nazýva vrodený imunitný systém a zahŕňa napr. fyzické bariéry, ako napr. nosná sliznica, žalúdočné kyseliny alebo ochranné bunky. Druhý imunitný systém sa nazýva adaptívny a ten si vytvára telo postupne počas života. Tento systém sa postupom času zo skúseností učí a tým aj zlepšuje. Zahŕňa napríklad špecializované biele krvinky, ktoré majú svoju pamäť a ak sa stretnú s patogénom, s ktorým sa už v minulosti konfrontovali, vedia účinnejšie a rýchlejšie reagovať ako po prvýkrát.

Tvoj imunitný systém ovplyvňuje napr. stres, čo je veľmi podceňovaný faktor. Stres dokáže spôsobiť aj vážne fyzické ochorenia. Okrem toho ho ovplyvňuje aj tvoj vek, pohlavie, dĺžka a kvalita spánku, vonkajšie podmienky a tvoj psychický stav.

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

„J-shape curve theory“

Cvičenie je pre telo stres. Ak si zdravý, je pre tvoje telo prospešný, telo sa s ním dokáže vysporiadať a vďaka tomu naberáš svaly a zvyšuje sa tvoja fyzická výkonnosť. Naopak, počas choroby dokáže tréning ešte viac prehĺbiť tvoje zdravotné problémy.

Veľmi dobrým príkladom je tzv. „J-shape curve theory“, v preklade teória krivky s tvarom písmena J. Táto teória hovorí o tom, že najlepšie pre tvoje zdravie je to, ak je intenzita tvojej fyzickej aktivity stredná, resp. primeraná. Výrazne horšie sú na tom ľudia, ktorí necvičia a nemajú pravidelný pohyb a dokonca ešte vyššie riziko podstupujú tí, ktorí to s intenzitou preháňajú a smerujú k pretrénovaniu, príp. už sú pretrénovaní.

Ľudia, ktorí cvičia primerane (stredná intenzita), majú zlepšenú imunitu, sú menej často chorí a ak ich už nejaká choroba chytí, rýchlejšie sa z nej dokážu dostať. U športovcov je pozorovaný väčší výskyt infekčných ochorení v obdobiach, kedy majú intenzívne tréningy alebo sú po väčších súťažiach. Je to dané tým, že imunitný systém je oslabený a keď sa k tomu ešte pridá psychický stres, nedostatok času na regeneráciu a celková únava, telo často tento tlak nevydrží a prichádza choroba.

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Záver

Občasná choroba je bežná súčasť nášho života a znak toho, že by sme mali trocha spomaliť a dať telu oddych na to, aby sa dalo dokopy. To, že vynecháš jeden, dva, či tri tréningy nie je koniec sveta. Ak vynecháš zopár tréningov, ani sila a ani svaly ti nezmiznú. Ak nie si vrcholový atlét, nie je dôvod tlačiť to do extrémov tým, že pôjdeš cvičiť aj počas vážnejšej choroby. Aj keď následky možno neuvidíš hneď, často sa ukážu po rokoch.

Jediná situácia, kedy je cvičenie počas choroby ospravedlniteľné je to, keď profesionálny kulturista dostane v tesnom závere svojej prípravy pred súťažou chorobu a tá by ho mala pripraviť o to, pre čo celý rok tvrdo drel. Áno, je to ešte riskantnejšie ako mimo prípravy, lebo telo je vybičované do extrému a následky tohto konania môžu byť vážne. Tu je to riskovanie ešte pochopiteľné. Avšak, ak nie si profesionálny kulturista, šetri si tvoje telo a dopraj mu oddych, keď si ho vypýta. V budúcnosti sa ti odvďačí pevným zdravím.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: https://www.precisionnutrition.com/working-out-when-sick-infographic • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Arginín pre makačov: hojí rany a pomáha zvládať presilenie svalstva

Arginín pre makačov: hojí rany a pomáha zvládať presilenie svalstva

Arginín je semiesenciálna aminokyselina, ktorá je vo fitness svete známa najmä pre zlepšenie prekrvenia svalstva a na tzv. napumpovanie svalov pri tréningu. Tvoje telo si ju dokáže vytvoriť, avšak jeho dodatočná suplementácia prináša viacero pozitívnych účinkov pre tvoje telo. A to nielen z hľadiska svalového rozvoja, ale aj celkového zdravia tvojho tela. Účinkom je veľmi podobný citrulínu.

Kevin Levrone a jeho neuveriteľné premeny

Kevin Levrone a jeho neuveriteľné premeny

Kevin Levrone patrí medzi najzaujímavejších, najviac nedocenených a najviac geneticky obdarených kulturistov na svete počas celej éry bodybuildingu. Niektoré príbehy z jeho života, prístup ku cvičeniu a genetický dar sú až neskutočné a keby sa naozaj nestali, väčšina ľudí by im neuverila. Poďme sa spolu pozrieť na to, v čom bol Kevin taký jedinečný.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO