Každý rieši po tréningu to, ako by precvičeným svalom dodal látky, aby sa zväčšili a zosilneli. Zamyslel si sa ale niekedy nad tým, že nielen svaly si zaslúžia tvoju pozornosť, ale aj kĺby, ktoré boli celý tréning pod záťažou? Je potrebné myslieť na to, že kĺby máš len jedny a ak sa o ne nebudeš starať, časom môžu prísť bolestivé problémy, ktoré ťa môžu vyradiť z tréningu na niekoľko týždňov, mesiacov či dokonca až navždy. V tomto článku ti predstavíme 5 látok, ktoré sa hodia do potréningovej suplementácie.

Tréningom trpia najmä tvoje kĺby.

Glukosamín

Glukosamín je látka získavaná z tiel mäkkýšov. Výborne potláča bolesti kĺbov, spomaľuje osteoartritídu a artritídu a zlepšuje celkovú mobilitu kĺbov. Glukosamín je veľmi dobre vstrebateľný, vďaka čomu ho telo dokáže dokonale využiť na zregenerovanie kĺbov a tvorbu nových buniek v chrupavke.

Poznáme dve formy glukosamínu – glukosamín sulfát a glukosamín hydrochlorid. Sulfát preukázal vo viacerých štúdiách výrazne lepšie vlastnosti ako hydrochlorid.

Minimálna denná dávka je 900 mg. Horný limit v podstate neexistuje, ale pre zdravého človeka nemá zmysel užívať dávky väčšie ako 4 000 mg na deň. Glukosamín by sa mal užívať spoločne s ďalšími látkami, ktoré podporujú zdravie kĺbov (napr. chondroitín), nakoľko boli preukázané ich synergické účinky.

Užívanie glukosamínu je bezpečné a jediný vedľajší účinok, ktorý sa vyskytuje pri jeho suplementácii je nadúvanie. Najčastejšie sa vyskytuje pri vyššej jednorazovej dávke. Ak spozoruješ problémy s nadúvaním, rozdeľ si dennú dávku na viacero menších dávok v priebehu dňa a nadúvanie by malo ustúpiť.

Chondroitín

Táto látka je spolu s glukosamínom najčastejšie zastúpená v komplexných kĺbových výživách. Viaže vodu, čo zlepšuje pružnosť chrupavky a tiež znižuje bolesť. Okrem toho v spojení s glukosamínom spomaľuje účinky osteoartritídy. Zaujímavosťou je fakt, že viaceré štúdie zistili, že chondroitín nemá vplyv na chrupavky, čo si ale silne odporuje s empirickými skúsenosťami miliónov užívateľov na celom svete, ktorým výrazne pomohol.

Denne by si mal prijať 1 000-1 200 mg chondroitínu. Dávku si rozdeľ na dve až tri menšie dávky a prijmi ich po jedle alebo spolu s jedlom.

Chondroitín sa v potrave nachádza v malom množstve. Zastúpený je najmä v zvieracích chrupavkách. Tie síce majú zo všetkých potravín najviac chondroitínu, stále je to veľmi málo v porovnaní so suplementami. Preto nemá zmysel vyhľadávať chondroitín v strave. Ak chceš prijímať dostatok tejto látky, musíš siahnuť po doplnkoch výživy.

Správnym doplnkom výživy môžeš predchádzať problémom s kĺbami.

MSM

MSM (metylsulfonylmetán) je vo vode rozpustná látka s obsahom síry. Má protizápalové a antioxidačné účinky, lieči, resp. zmierňuje artritídu a funguje tiež ako analgetikum (potláča bolesť). Má podobné účinky ako glukosamín. MSM sa podieľa na tvorbe keratínu a kolagénu a tým napomáha tvojim kĺbom, vlasom, nechtom a pokožke.

Ak premýšľaš nad zaradením MSM do suplementačného plánu, určite budeš spokojný. Denná dávka, ktorá zaručí výsledky je 3 000 mg. Doporučuje sa prijímať spolu s vitamínom C, nakoľko majú tieto látky synergický efekt. Je len na tebe, či siahneš po samotnom MSM alebo po komplexnej kĺbovej výžive.

Ak chceš okrem suplementácie prijímať MSM aj z potravín, zameraj sa na zeleninu (repa, kapusta či kukurica), ovocie, mlieko, mäso a hydinový vývar. Ak chceš vedieť o MSM viac, prečítaj si tento článok.

Kolagén

Kolagén poznajú aj tí, ktorí o kĺbových výživách nikdy nepočuli. Je to bielkovinová látka, ktorá poskytuje (nielen) kĺbovým tkanivám pružnosť a elasticitu. Okrem toho regeneruje tkanivá a pomáha bojovať so starnutím. Jeho produkcia s vekom klesá a preto by si ho mal telu dodávať z potravín a doplnkov výživy.

Denne by si mal prijať približne 10 g hydrolyzovaného kolagénu. Hydrolyzovaný kolagén je veľmi dobrou voľbou na rýchlu potréningovú regeneráciu kĺbov. Je dobre vstrebateľný a ľahko sa rozpúšťa. Pridaj po tréningu do šejku 10 gramov hydrolyzovaného kolagénu a tvoje kĺby sa ti odvďačia.

Doplnky na ochranu kĺbov môžu byť aj v tabletovej forme.

Žraločia chrupavka

Relatívne komplexná zložka kĺbových výživ. Žraločia chrupavka obsahuje kolagén, aminokyseliny, glukosamín, chondroitín a minerály ako napr. vápnik či fosfor, ktoré sú potrebné pre optimálne zdravie kĺbov.

Zaujímavosťou žraločej chrupavky je to, že okrem pozitívneho vplyvu na kĺby pôsobí tiež ako antikarcinogén. Je vhodná pre všetkých – aj pre ľudí, ktorí aktívne športujú ale aj pre tych, ktorí už kvôli vyššiemu veku začínajú pociťovať problémy s mobilitou kĺbov a narastajúcou bolesťou. Je to úplne prírodná látka a preto sa netreba ničoho obávať.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Kvalitnú kĺbovú výživu
Zakúpite tu