O síre a MSM sme už hovorili v minulosti. Síra je jeden z minerálov, o ktorých sa medzi ľuďmi až tak často nehovorí a zabúda sa na jej dôležitosť v organizme. A to je, samozrejme, veľká chyba. Väčšina ľudí neprijíma dostatok síry z potravy a trpia jej nedostatkom, čo sa môže prejavovať napr. bolesťou kostí, svalov, prehnanou únavou a stresom, depresiou, krehkými nechtami, kožnými ochoreniami, rakovinou a dlhodobo aj zvýšenou tvorbou vrások. Nedostatok síry je bežný u ľudí s nezdravým jedálničkom, postavenom najmä na lacných potravinách (veľa pečiva, zemiakov a cestovín) bez dostatočného príjmu bielkovín z kvalitných prírodných zdrojov.

Minerál krásy

Síra je po draslíku a vápniku tretí najzastúpenejší minerál v tvojom tele a nachádza sa v každom tkanive tvojho tela. Polovica obsahu síry v tvojom tele je v koži, svaloch a kostiach. Vysoká koncentrácia síry je aj vo vlasoch a nechtoch. Okrem toho sa nachádza aj vo viacerých aminokyselinách, napr. v  esenciálnej aminokyseline zvanej metionín a taktiež v cysteíne, cystíne  a tauríne.

Napomáha tvorbe kolagénu a keratínu, čo sú látky, ktoré sú zodpovedné za kvalitu a pružnosť kože, vlasov a nechtov. Je účinná v liečbe ekzémov a psoriázy. Okrem toho sa používa na liečbu osteoartritídy, reumatoidnej a psoriatickej artritídy. Pri artritíde dokonca účinne pomáha proti bolesti, najmä pri kombinácii s glukosamínom. Je prospešná pre zdravie šliach, väzov a kĺbov a z toho dôvodu je vo forme MSM bežnou zložkou kĺbových výživ.

Ukážka osteoartritídy

Antioxidačná schopnosť

Jednou z jej najdôležitejších vlastností je jej antioxidačná schopnosť. Síra je dôležitou látkou v antioxidante, ktorý sa nazýva glutatión. Ten funguje v tvojom tele podobne ako antivírus na počítači, čistí telo od nepotrebných látok. Potláča účinky ultrafialového žiarenia, röntgenov a radiácie a pomáha v boji proti vzniku Alzheimerovej choroby.

Síra má antooxidačné účinky

Prirodzené zdroje síry

Síru nájdeš napríklad vo vajciach, kvalitnom mäse zo zvierat, ktoré boli kŕmené hlavne bylinnou potravou, v lovenom (nie chovanom) lososovi a vo viacerých orechoch. Medzi najlepšie rastlinné zdroje patrí brokolica, kel, špenát, cesnak a cibuľa. Najjednoduchší spôsob ako dostať do tela síru bez jedenia je pitie vody z vodovodu. Približne 10 % síry sa do tvojho tela dostane týmto spôsobom. V tvrdej vode sa nachádza viac síry ako v mäkčenej vode.

Prirodzené zdroje síry

Dávkovanie a suplementácia

Síra v suplementoch sa nachádza vo forme DMSO (dimetylsulfoxid) a v MSM (metylsulfonylmetán). Približne 0,25 % tvojho tela tvorí síra, čiže ak máš 80 kg, máš v tele asi 200 g síry. Denný príjem MSM by mal byť na úrovni 3000 mg, čo nie je málo a z klasickej stravy by si asi ťažko prijal toto množstvo. Preto sa odporúča siahnuť po doplnkoch výživy. Možnosti sú dve. Buď si vyberieš doplnok výživy, ktorý obsahuje len MSM alebo siahneš po komplexnejšom prípravku, ktorý okrem MSM obsahuje aj glukosamín, chondroitín či žraločiu chrupavku. Obe možnosti sú dobré, ale komplexné kĺbové výživy majú výhodu, že obsahujú látky, ktoré majú medzi sebou dobrú synergiu a teda jedna látka zlepšuje účinky tej druhej a naopak.

Zhrnutie

Síra je veľmi dôležitá látka pre tvoje telo. Má veľký vplyv na celkové zdravie, krásu pokožky a vlasov a funkciu kĺbov a šliach v tele. V strave sa nachádza najmä v bielkovinových zdrojoch, ale istú časť denného príjmu vyplníš aj obyčajným pitím vody z kohútika. Denne by si mal prijať asi 3 g síry zo stravy alebo z doplnkov výživy.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.thebluediamondgallery.com • Zdroj: www.protein.sk