MSM je skratka pre metylsulfonilmetán. Už z názvu vyplýva, že je to látka, ktorá obsahuje síru. MSM je dôležitým zdrojom prírodne viazanej síry, ktorú vieme nájsť aj v prírode práve v tejto forme. Síra je veľmi dôležitá pre správne fungovanie nášho tela a väčšina populácie trpí jej nedostatkom.

Prečo je vhodné užívať MSM?

Kosti, kĺby a šľachy

Je to látka, ktorá má silné protizápalové a antioxidačné účinky a športovci ju poznajú najmä ako súčasť kĺbových výživ. MSM poznáš určite najmä buď ako samostatný doplnok výživy, alebo ako súčasť kĺbových výživ. Táto látka má preukázané pozitívne účinky na kosti a kĺby, pomáha pri liečbe artritídy a osteoartritídy. Pomáha tiež proti bolestiam a opuchom, pocitom stuhnutia svalov a kĺbov a zvyšuje flexibilitu kĺbov.

Antioxidant

Síra hrá dôležitú úlohu v produkcii glutatiónu, čo je dôležitý antioxidant. Ten ale nevie fungovať bez síry, ktorú tvoje telo aj vďaka MSM prijíma. Dá sa teda povedať, že MSM má priamy vplyv aj na fungovanie ostatných antioxidantov v tvojom tele, nakoľko patrí medzi najdôležitejšie zdroje síry.

Detoxikácia buniek

MSM zlepšuje priepustnosť buniek v tele a vďaka tomu sa dokážu bunky jednoduchšie zbaviť toxínov a prijať potrebné látky. Tento jav pozitívne vplýva na celkové zdravie buniek.

Pokožka a vlasy

Síra z MSM je zodpovedná aj za produkciu keratínu a kolagénu. Tieto látky pomáhajú pevnosti a kvalite vlasov, pokožky a nechtov.

Dávkovanie

Pre správne fungovanie MSM v tvojom tele je odporúčaná dávka až 3000 mg/deň. Pri tejto dávke poskytuje MSM pre tvoje telo silnú antioxidačnú ochranu. Dávka vyššia ako 3000 mg/deň väčšinou neprináša žiadne pozitívne účinky naviac a je v podstate zbytočná. Je vedecky dokázané, že MSM má synergický efekt s vitamínom C, takže dávkuj tieto suplementy spoločne a zlepšíš vďaka tomu ich efekt.

Športovci majú viac namáhané kosti a kĺby ako ostatní ľudia, ktorí nešportujú. Preto je vhodné užívať MSM, resp. komplexnú kĺbovú výživu aspoň 6 mesiacov v roku, optimálne až celý rok. Ak si zraníš kĺb, nebudeš môcť cvičiť niekoľko mesiacov. Kĺbová výživa, ti pomôže predchádzať oslabeniu kĺbov a tým pádom aj zraneniam.

Dávkovanie kĺbovej výživy

V ktorých potravinách nájdeš MSM?

MSM nájdeš najmä v zelenej listovej zelenine, ovocí, čerstvom nepasterizovanom mlieku a v mäse. Výborným zdrojom MSM môže byť ja tradičný vývar z kostí. Spojivové tkanivá obsahujú veľa síry a pri pomalom varení sa vylučujú do vody.

MSM je látka veľmi ľahko rozpustná vo vode a taktiež ľahko dokáže premeniť svoje skupenstvo z pevného na plynné. Preto je pre lepší príjem MSM výhodnejšie zeleninu tepelne neupravovať, ale jesť ju čerstvú.

MSM nájdeš aj v zelenej listovej zelenine

Čo si treba zapamätať?

Síra, resp. MSM je dôležitá látka pre tvoje kosti, kĺby, šľachy, pokožku, vlasy a nechty a má silné antioxidačné a detoxikačné vlastnosti. Denne by si mal prijať asi 3000 mg MSM. Ak chceš prijať túto dávku len zo stravy, pravdepodobne neuspeješ, nakoľko väčšina jedál je tepelne upravovaná a neobsahuje dostatočné množstvo tejto látky. Je preto výhodné dopĺňať ju zo suplementov – buď ako samostatnú látku alebo z komplexných kĺbových výživ.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk