Priprav sa na to, že to nebude jednoduché. Ak si už viackrát začal diétu, ale nikdy si ju nedokončil a po pár dňoch ťa opustila motivácia a počiatočné nadšenie tak vieš, že držanie diéty nie je úplne jednoduché a komfortné. Nehovor si od začiatku, že to bude ľahké a bez problémov to zvládneš, lebo to nie je pravda. Naopak, priprav sa psychicky na to, že to bude náročné a často budeš musieť vystúpiť zo svojej komfortnej zóny a zaprieť sa.

Budeš v kalorickom deficite, takže telo nebude mať dostatok energie. Budeš mať ťažké a časté tréningy a možno zaradíš aj kardio, ktoré tak nemáš rád. Snaž sa nad niektorými vecami až toľko nepremýšľať. Ak máš pred sebou kardio a nechce sa ti, skús sa od toho odosobniť a zobrať to tak, že to jednoducho musíš spraviť a hotovo. Nehľadaj výhovorky a možnosti, ako si to zľahčiť.

To isté platí aj v strave. Ak zrovna na niečo nemáš chuť a radšej by si si dal niečo nezdravé, prestaň na to myslieť a ber to tak, že to tak teraz musí byť a bodka. Všetky tieto sebazaprenia ťa posúvajú ďalej a obohacujú ťa do budúcna.

Občas je potrebné sústrediť všetku vôľu na cieľ a bojovať.

Klamanie samého seba

Mnohí ľudia majú slabú vôľu a aj keď si nastavia reálne ciele, pravidelne cvičia a držia si jedálniček, stále to nefunguje. Prečo? Dôvodom môže byť aj klamanie samého seba. Síce máš napísaný tréning a dodržiavaš ho, ale namiesto poriadnej kvalitnej série odcvičíš partiu s nižšou váhou ako by si zvládol, prípadne si uberieš jedno až dve opakovania a cítiš sa spokojne, „veď aj tak dodržiavaš plán“.

Rovnako to platí aj v tréningovom nasadení. Telu dá úplne iný impulz séria cviku, kedy sa na 100 % sústredíš na kontrakciu a precítenie svalu ako keď len hádžeš činkami nahor a dole bez toho, aby si sa sústredil na precvičovaný sval. Rozdiel v kvalite tréningu a v spálených kalóriách počas neho bude priepastný.

Klamanie samého seba sa ale nedeje len v tréningu ale aj v strave. Síce si trackuješ kalórie a vážiš väčšinu porcií, ale aj tu občas zaokrúhliš gramáž.  Prípadne ak nemáš jedlo presne odvážené a robíš len odhad hmotnosti tak zámerne si zapíšeš nižšiu hmotnosť ako vieš, že jedlo reálne malo. A výsledky sa nedostavujú. Prečo? Lebo klameš nielen v tréningu ale aj v strave. A klameš len sám seba. Buď zodpovedný a rob to poriadne, inak výsledky neuvidíš.

Pomôcť ti môže aj skúsený tréner.

Čítaj a vzdelávaj sa

Posilňovanie a formovanie tela nie je úplne jednoduchá záležitosť. O tréningu a strave existujú tisíce článkov, videí a štúdií. Čím viac toho budeš o ľudskom tele vedieť a čim viac toho vyskúšaš, tým lepšie výsledky dosiahneš.

Každý má iné telo, inak upnuté svalstvo, inú genetiku a hormonálny systém a čo funguje jednému, nemusí fungovať druhému a naopak. Snaž sa kombinovať kvalitné informácie so skúšaním tréningových a stravovacích princípov na sebe a vyber si to, čo ti najviac vyhovuje a prináša výsledky.

Ak sa v tomto celom fitness kolotoči strácaš, nájdi si trénera, ktorý ti objasní základné princípy, nastaví ti plán, bude pravidelne kontrolovať jeho dodržiavanie a v prípade potreby ti ho upraví tak, aby si mal progres. Výber trénera môže byť alfou a omegou celej premeny tvojho tela.

Nevyberaj si trénera len na základe toho, že „bratrancov kamarát robí trénera a má na to kurz“ alebo „tento postuje na Instagram denne perfektné premeny svojich klientov a takú premenu chcem aj ja“. Kvalitný tréner by mal mať dostatok skúseností v oblasti tréningu a stravy, mal by ti vedieť odpoveď na tvoje otázky jednoznačne tak, aby to, čo hovorí naozaj malo zmysel a mal by sa ti pravidelne venovať. Tiež by mal pravidelne sledovať tvoj progres, pýtať sa na to, ako sa ti darí dodržiavať nastavený plán a ak máš nejaké problémy, mal by ich vedieť vyriešiť a tento plán upraviť.

Podvody a bro-science metódy

Ako spoznáš podvodnú metódu alebo podvodný produkt? Drvivá väčšina z nich sľubuje prehnané výsledky za krátky čas a prípadne aj s minimom námahy, či dokonca úplne bez práce a cvičenia! Ak niečo znie až príliš dobre, pravdepodobne to nebude pravda.

Nehľadaj jednoduché a rýchle cesty, také neexistujú. Ak chceš schudnúť, nepomôžu ti zázračné kapsuly, ktoré propagujú influenceri na Instagrame. Začni poriadne makať, dodržiavaj jedálniček, buď v kalorickom deficite a výsledok sa dostaví. Ak sa chceš zbaviť celulitídy, zabudni na to, že si natrieš špeciálny krém na zadok a stehná a obalíš sa do látkového zábalu a po hodine ti celulitída zmizne. Rovnako sa nespoliehaj ani na to, že vďaka týmto metódam schudneš.

Síce pred a po zábale budeš mať iné, lepšie miery, ale všetky kilá a centimetre, ktoré z tela zmizli sú len voda. Takže ak sa napiješ, všetko sa vráti do pôvodného stavu. Never ani ľuďom, ktorí sľubujú lokálne chudnutie z problémových partií. Lokálne chudnutie je hlúposť a nefunguje ani vtedy, ak si okolo brucha omotáš pred tréningom igelit, aby sa viac „potilo a pálilo tuk“. Opäť sa telo len zbaví vody a po tom, ako sa napiješ si tam, kde na začiatku.

Okrem toho, že to nefunguje budeš vyzerať v očiach tých, ktorí sú v tomto smere viac vzdelaní viac ako smiešne, minieš na tieto metódy veľa peňazí a výsledky sa aj tak nedostavia. Ak si chceš pomôcť v diéte, siahni po overených produktoch, ako sú napr. proteíny, kreatíny či spaľovače tuku.

Nie všetko, čo je zdravé je vhodné do diéty

Koľkokrát si už počul vetu „toto je koláč bez múky a cukru, to je fit“? Toto je ďalší mýtus, ktorý koluje medzi ľuďmi. A zase je to stále o tom istom – o kalóriách. Ak si myslíš, že ak vymeníš biely cukor za hnedý a slnečnicový olej za kokosový tuk, tak začneš chudnúť, si na omyle. Nie všetko, čo je zdravé je automaticky vhodné do diéty.

Nie každá zdravá pochúťka je aj nízkokalorická.

Často sa stáva, že zdravé náhrady potravín majú ešte viac kalórií ako tie nezdravé. Mnohé sladké fit recepty sa pýšia tým, že neobsahujú pridaný cukor a sú bez múky. To je síce super, ale namiesto toho je cesto z pomletých orechov či ďatlí, ktoré obsahujú obrovské množstvo kalórií. Jedna porcia takejto zdravej pochúťky môže najmä u žien, ktoré majú nižší denný kalorický limit ako muži predstavovať aj 20 % denného príjmu kalórií. Nemýľ si teda zdravé potraviny s nízkokalorickými potravinami, nie je to to isté.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk