loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Môže jedenie večer pred spaním pomôcť s chudnutím či priberaním?

Môže jedenie večer pred spaním pomôcť s chudnutím či priberaním?

Stravovanie

03.09.2019

Prečítané: 616x

Isto si to počul už niekoľkokrát. „Nejedz po šiestej, priberieš!“ alebo „radšej to zjedz doobeda, aby sa to nepremenilo na tuk“ sú obľúbené frázy ľudí, ktorí by mali vymeniť ženské časopisy so „super špeciálnymi diétami“ a mali by sa zamerať na odbornejšie články. Tento mýtus je tak hlboko zakorenený v ľuďoch, že asi v spoločnosti ostane navždy. Poďme si o tomto mýte povedať viac a vysvetliť si, ako to naozaj je.

Po siedmej hodine večer sa množstvo kalórií v jedle zdvojnásobuje - alebo nie?

Mnohí ľudia majú stres z toho, keď chcú niečo večer zjesť, „lebo sa to premení na tuk“. Ako to teda funguje? Do siedmej sa z jedla nepriberá a po siedmej už áno? Či to, či priberieš tuk alebo nie záleží od toho, či je ešte vonku svetlo, alebo nie? Jedlo, ktoré má o 18:55 istý počet kalórií bude mať ten istý počet kalórií aj o 19:05, aj o polnoci, aj ráno aj vždy. Prečo by teda malo platiť pravidlo, že po istej magickej hodine sa začne z toho jedla priberať?

Ako isto tušíš, je to hlúposť. Oveľa dôležitejšie ako to, či ješ ráno, na obed alebo večer je to, čo ješ, aké to má nutričné hodnoty a najmä koľko to má kalórií. Viaceré štúdie hovoria o tom, že ľudia s vyšším BMI zvyknú jedávať neskôr ako ľudia s nižším BMI. Avšak, to neznamená, že jedenie večer je problém a spôsobuje naberanie tuku. Treba sa pozrieť aj na to, čo jedia a nielen na to, kedy to jedia. Preto tieto štúdie nemajú veľkú váhu a výpovednú hodnotu.

Argument ľudí, ktorí hovoria, že ak zješ niečo doobeda a nepriberieš, ale ak to zješ večer, okamžite sa to všetko premení na tuk je ten, že počas dňa si v pohybe a telo prijaté kalórie hneď spáli. Naopak, v noci, keď sa hýbeš menej alebo keď spíš, sa ihneď premení na čistý tuk. To nie je pravda. Naberanie a chudnutie tuku prebieha v tele neustále. Okrem toho, aj počas noci tvoje telo potrebuje kalórie a nie je ich málo. Skús si spočítať svoj bazálny metabolizmus, vydeliť ho 24 hodinami a vynásobiť dĺžkou spánku (napr. 8 hodín). Toľko kalórií tvoje telo minie počas spánku len na to, aby fungovali všetky jeho funkcie.

Môže jedenie večer pred spaním pomôcť s chudnutím či priberaním?

Nie je to o čase ale o množstve kalórií

Dôvod, prečo ľudia, ktorí jedia najmä večer majú vyšší kalorický príjem ako ľudia, ktorí prijímajú väčšinu kalórií cez deň je to, že majú horší jedálniček v zmysle kalorickosti a nutričnej hodnoty jedál. Isto to poznáš na sebe. Ak by si mal dva dni a v jednom na začiatku dňa budeš mať pripravené zdravé jedlo na celý deň a budeš ho pravidelne jesť, večer nebudeš mať krízu a nezačneš prehľadávať chladničku, objednávať si pizzu a hľadať niečo, čo ťa rýchlo zasýti.

Na druhej strane, ak nebudeš mať pripravené jedlo, v práci či v škole nestihneš zjesť dostatok jedla a prídeš večer domov hladný, začneš hľadať niečo, čo môžeš rýchlo zjesť. A práve vtedy začneš jesť viac nezdravých a vysoko kalorických potravín. Nebudeš si predsa hodinu variť, keď pizzu máš upečenú za 10-15 minút. Tento fakt potvrdzuje aj táto štúdia, ktorá hovorí, že štatisticky viac kalórií prijímajú ľudia, ktorí jedia po ôsmej hodine večer ako tí, ktorí jedia len do ôsmej. Veľmi podobný záver dosiahla aj táto štúdia, ktorá taktiež podporuje toto tvrdenie.

Problémom jedenia večer (alebo po šieste, siedmej, či ôsmej hodine) nie je to, koľko je hodín, ale to, čo ješ a koľko toho je z hľadiska množstva kalórií. Táto štúdia zistila zvláštny fakt. Jedlo, ktoré zješ večer ťa zasýti menej ako úplne rovnaké jedlo, ktoré zješ napr. doobeda. A to môže viesť k celkovému zvýšeniu príjmu kalórií.

Môže jedenie večer pred spaním pomôcť s chudnutím či priberaním?.

Čo na to cirkadiánny rytmus?

Cirkadiánny rytmus je biologický rytmus s periódou o dĺžke približne 24 hodín. Berie do úvahy striedanie času aktivity a oddychu (spánku) a teda striedanie dňa a noci. V podstate sú to naše biologické hodiny. Niektorí ľudia argumentujú práve tým, že deň je na to, aby sme jedli a noc na to, aby sme spali. K tomuto argumentu im nahrávajú aj niektoré vedecké štúdie, ktoré potvrdili, že v nočných hodinách môže dochádzať k výraznejšiemu naberaniu tuku ako pri jedení počas dňa. Avšak, tieto štúdie boli vykonávané na zvieratách (napr. na myšiach), pričom u ľudí toto neplatí.

A čo ľudia, ktorí pracujú na smeny?

Neuveríš, ale aj tejto skupine ľudí bola venovaná vedecká štúdia. Ľudia, ktorí pracujú na smeny nemajú pevnú rutinu a stály režim. Raz idú na rannú smenu, niekedy na poobednú a niekedy na nočnú. Telo sa teda nedokáže prispôsobiť na opakujúci sa režim. U týchto ľudí bol zistený výskyt nadváhy, abdominálnej obezity, zvýšené hodnoty triglyceridov, dyslipidémie, zhoršená tolerancia glukózy a znížená funkcia obličiek v porovnaní s ľuďmi, ktorí pracujú cez deň (nepracujú na smeny).

Ďalšie zaujímavé štatistiky

Štúdia publikovaná v roku 2016 pozorovala 1700 mladých ľudí a ich stravovacie návyky. Výsledkom bolo nasledovné zistenie:

  • 21 % sledovaných osôb bolo zaradených do kategórie „nočných jedákov“, teda do kategórie ľudí, ktorí prijímali 25 % a viac denného príjmu kalórií medzi deviatou hodinou večer a šiestou hodinou ráno.
  • noční jedáci častejšie vynechávajú raňajky ako druhá skupina, prijímajú viac kalórií zo snackov a tiež prijímajú viac energie z tukov
  • mužov je 1,9x násobne väčšia šanca, že budú noční jedáci ako ženy
  • adolescenti, ktorých rodičia boli noční jedáci majú 4,4x násobne väčšiu šancu byť tiež nočnými jedákmi
  • jedenie v noci nezvýšilo šancu na naberanie hmotnosti alebo vzniku obezity

Môže jedenie večer pred spaním pomôcť s chudnutím či priberaním?

Prečo sa oplatí pripravovať si jedlo vopred na celý deň?

Čím je tvoja pevná vôľa slabšia, tým viac času by si mal venovať príprave jedla. Existujú ľudia, ktorí prídu domov hladní a dokážu sa udržať a uvariť si zdravé nízkokalorické jedlo. Avšak, väčšina ľudí takto nedokáže fungovať. Ak prídu domov a rýchlo potrebujú niečo zjesť, často siahnu po kalorickej bombe. To isté platí aj o večerných návštevách chladničky či skriniek so sladkosťami. Je ťažké udržať sa a čím viac pokušení na teba číha, tým je šanca na zlyhanie väčšia. Preto je jednoduché riešenie.

Ak si na celý deň pripravíš všetky jedlá, ktoré budeš jesť, výrazne tým obmedzíš riziko zlyhania. Je to preto, že nedáš svojmu mozgu možnosť výberu a premýšľania nad tým, čo budeš jesť. Ak máš pripravené jedlo, automaticky prestaneš uvažovať nad inými alternatívami a zješ to, čo máš pripravené. Preto krabičkovanie jedla nemá zmysel len vtedy, ak ideš do školy či práce. Ak sa nevieš dobre ovládať a máš slabú vôľu, priprav si krabičky s jedlom aj vtedy, ak si doma. Vyskúšaj to na sebe a uvidíš, že sa vyhneš mnohým zlyhaniam v strave. Toto krabičkovanie jedla, varenie vopred atď. vôbec nie je o tom byť „hardcore“, ako sa často prezentuje v niektorých kulturistických videách. Je to o tom, že vieš, že ľahko zlyháš a snažíš sa toto zlyhanie eliminovať.

Môže jedenie večer pred spaním pomôcť s chudnutím či priberaním?

Zaujímavosťou je tiež táto štúdia. Zistili v nej to, že ak si dáš väčšie raňajky (600 kalórií), budeš mať počas dňa menšie chute na sladké, ako keď si dáš menšie raňajky (300 kalórií). Jej výsledky si môžeš otestovať aj na sebe a uvidíš, či to platí aj pre teba.

Čo jesť, ak si stále po večeri hladný?

Ak si zjedol večeru a si ešte hladný a nechceš to preháňať s kalóriami (prípadne ti ich už do denného príjmu neostáva veľa voľných), vyber si nízkokalorické potraviny ako napr. zelenina, vaječné bielka, zero nápoje alebo obyčajný nízkotučný tvaroh. Ten má málo kalórií, veľa bielkovín a dokáže ťa poriadne zasýtiť. Ak máš chuť na sladké, daj si napr. proteín, proteínový puding či tyčinku.

Avšak, dávaj pozor na to, že jedenie tesne predtým, ako pôjdeš spať môže spôsobovať problémy s trávením. Ak máš problémy s refluxom kyseliny, je možné, že problémom je práve toto jedenie pred spaním. Ak ješ počas dňa, jedlo sa vďaka gravitácii nachádza dole spolu so žalúdočnými kyselinami. Ak si ľahneš, zvyšuješ si šancu na reflux. Okrem toho niektorým ľuďom spôsobuje jedenie pred spánkom zhoršenie kvality spánku a zvláštne sny.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Jedlo pred tréningom: 4 recepty pre krajšie svaly

Jedlo pred tréningom: 4 recepty pre krajšie svaly

Každý, kto pravidelne číta náš blog iste vie, že okrem kvalitného tréningu je potrebné dodržiavanie jedálnička zloženého z kvalitných a nutrične hodnotných potravín. To znamená, že na to, aby si si vybudoval svalnatú postavu budeš potrebovať viacero základných makronutrientov. Budeš potrebovať najmä bielkoviny, ktoré telo potrebuje na tvorbu novej svalovej hmoty. Taktiež budeš potrebovať sacharidy ako zdroj energie do tréningu a tuk kvôli správnej funkcii tvojho hormonálneho systému. Samozrejme, všetky tieto makronutrienty majú aj ďalšie dôležité funkcie a preto by si ani jeden z nich nemal obmedziť na nulu. Okrem bielkovín, sacharidov a tukov nezabúdaj ani na správny príjem vlákniny, aby tvoj tráviaci trakt fungoval ako má a aby si dokázal z jedla vyťažiť maximum.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO