loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Obezita sa nezjaví zo dňa na deň: vyhnite sa 4 zvykom, ktoré k nej vedú

Obezita sa nezjaví zo dňa na deň: vyhnite sa 4 zvykom, ktoré k nej vedú

Zdravie a krása

29.04.2019

Prečítané: 1172x

Ako zistíš, či máš obezitu alebo nie? Je to jednoduché, postačí na to výpočet BMI, teda Body Mass Indexu - v preklade indexu telesnej hmotnosti. BMI vypočítaš ako hmotnosť v kilogramoch podelenú telesnou výškou v metroch na druhú.

Ak je tvoje BMI nižšie ako 18,5, máš podvýživu a nezdravo nízku hmotnosť. Ideálna váha sa pohybuje medzi BMI 18,5 až 25. Hodnoty medzi 25 až 30 sú označované ako nadváha a hodnoty 30 a viac označujú obezitu. BMI nad 40 označuje ťažkú obezitu. Pre lepšiu predstavu - ak má niekto 170 centimetrov, BMI 40 dosiahne pri prekonaní hmotnosti 115 kilogramov.

BMI nie je najlepším a jediným meradlom a pri niektorých ľuďoch môžu byť výsledky veľmi skreslené. Jedná sa najmä o aktívnych ľudí s väčším množstvom svalovej hmoty. Svaly sú ťažké a ak si nadpriemerne osvalený, môžeš mať podľa BMI nadváhu alebo dokonca až obezitu a pritom môžeš mať aj pod 5 % tuku. BMI je vhodným meradlom najmä u necvičiacich ľudí a u ľudí s menším, resp. bežným množstvom svalovej hmoty.

Nárast obezity na celom svete

Obezita je problém, ktorý sa na nás valí z každej strany. Je to najrozvinutejšia metabolická porucha na svete. Z roka na rok narastá počet obéznych ľudí a tento trend je prudko stúpajúci. Obezita nie je len o tom, že máš na tele „nejaké tie kilogramy navyše“. Tento prebytočný tuk dokáže postupne zdevastovať celé telo a spôsobiť aj v mladom veku smrť.

Tuk, ktorý vidíš zvonka je často tým najmenším strašiakom. Problémom je tuk, ktorý obaľuje vnútorné orgány. Obezita spôsobuje problémy so srdcom a cievami, zvýšenie chorobnosti a úmrtnosti, zvyšovanie tlaku, problémy s trávením, motorické problémy, cukrovku, predčasné opotrebenie šliach a kĺbov a taktiež mnoho psychických problémov, znížené sebavedomie a chuť žiť. Tento súbor negatívnych dopadov na telo je často devastačný a dochádza k serióznym zdravotným problémom, ktoré by sa inak nestali.

Základnou príčinou vzniku obezity je nadbytočný kalorický príjem. Ľudovo povedané - prejedanie sa. Vplyvom nadmerného kalorického príjmu sa začne v tele tvoriť ďalší a ďalší tuk, ktorý sa postupne nabaľuje a pomaly zabíja telo.

Príčiny vzniku obezity sú nasledovné:

  • nezdravé stravovanie a prejedanie sa
  • nedostatok pohybu
  • psychický stav človeka
  • vplyv prostredia - preberanie stravovacích návykov okolia
  • genetické faktory
  • hormonálne problémy

Celosvetový výskyt obezity sa medzi rokmi 1980 a 2008 zdvojnásobil. V roku 2008 mal približne každý druhý muž či žena nadváhu, 23 % žien a 20 % mužov malo obezitu. Podľa WHO až 60 % detí, ktoré majú nadváhu pred dosiahnutím puberty budú mať nadváhu aj v ranej dospelosti. Z roka na rok sa počet ľudí trpiacich obezitou zvyšuje a následky do budúcnosti si väčšina ľudí neuvedomuje. Obezita preukázateľne skracuje život aj o viac ako 10 rokov v závislosti od výšky BMI.

Nezdravé stravovanie prispieva k obezite.

Klameš len sám seba?

Mnohí obézni ľudia vinia externé vplyvy z toho, že nadmerne naberajú tuk. Isto to poznáš. Najčastejšie sú „ja nič nejem a priberám“ alebo „za to môže štítna žľaza“. Je pravdou, že v niektorých prípadoch za to človek nemôže a zdravotný stav, príp. lieky, ktoré užíva spôsobujú nadmerné ukladanie tuku, príp. zadržiavanie vody v tele. Väčšina týchto ľudí klame samých seba a nemajú zdravotné problémy, ale nesprávne stravovacie návyky a nedostatok pohybu. Menej ako 5 % obéznych ľudí nemôže za to, že sa stali obéznymi. Ostatní si tento stav privodili sami. Najčastejšími dôvodmi sú tieto zlozvyky:

Nadmerný príjem kalórií

Žijeme v dobe blahobytu. Narozdiel od minulosti je všetkého dostatok, obchody sú plné dostupného jedla a z každej strany sa na nás valí reklama na potraviny. Sladké tyčinky, chipsy, sladené nápoje so zaujímavými príchuťami a fast food - hotdogy, hamburgery či sladké donuty. Všetky tieto potraviny sú vysoko kalorické, majú vysoký obsah tuku a cukru a dokážeš ich zjesť na jedno posedenie veľmi veľa. Rovnako sú na tom polotovary, ktoré máš pripravené v mikrovlnke alebo rúre za pár minút a nemusíš sa trápiť s varením.

Je jednoduchšie kúpiť polotovar a za 5 minút ho uvariť ako si spraviť plnohodnotné jedlo zo základných nespracovaných potravín s vhodným pomerom bielkovín, sacharidov, tukov a vlákniny. Obézni ľudia sú väčšinou leniví a maškrtní a preto sú náchylní na to, aby rýchlo priberali tuk. Nebuď lenivý, choď na nákup a navar si jedlo na dva dni vopred. Je to jednoduchšie ako sa zdá a má to samé výhody. V prvom rade vieš, čo ješ, lebo si si to sám pripravil. Ak máš navarené, nemáš potrebu narýchlo hľadať v záchvate hladu nezdravé potraviny a takto pripravené jedlo je aj oveľa lacnejšie.

To, že si budeš variť neznamená, že musíš jesť len kuracie prsia uvarené na vode s neosolenou ryžou. Ak si počítaš denný príjem kalórií tak vieš, že 80 % stravy by malo pochádzať z kvalitných zdrojov a zvyšných 20 % si môžeš dopriať bez problémov aj čokoládový donut alebo chipsy. Základom je to, že väčšina potravín, ktoré zješ bude nutrične vyvážená a výživná, a nezdravé veci budú len doplnkom a nie naopak.

Za obezitu môže aj nadmerný príjem kalórií.

Nedostatok pohybu

Druhý dôvod vzniku obezity taktiež súvisí s lenivosťou. Ak po práci prídeš domov a ľahneš si na gauč k televízoru a pri tom budeš jesť len chipsy, si na najlepšej ceste k tomu, aby si mal v budúcnosti vážne zdravotné problémy. Naberanie tuku je len jeden z negatívnych faktorov tohto správania. Pohyb je dôležitý pre tvoj metabolizmus, svalový rozvoj a silu, kĺby, šľachy, kardiovaskulárny systém atď. Pohyb je pre telo prirodzený a nevyhnutný. Denne by si mal spraviť aspoň 10 000 krokov. Skús si zmerať, koľko krokov denne spravíš. Možno ostaneš prekvapený.

Na to, aby si si mohol merať počet krokov existujú fitness náramky. Dajú sa kúpiť už od 15 eur a sú výbornou pomôckou na monitorovanie tvojej aktivity. Možno zistíš, že za deň spravíš ledva 2 000 krokov. Skús vymeniť eskalátor za schody a nabudúce nechoď tie dve poschodia výťahom, ale vybehni po schodoch. Sprav si každý deň aspoň 30 minútovú prechádzku alebo pri ceste do práce vystúp z električky o tri zastávky skôr a prejdi sa. Uvidíš, že sa budeš cítiť lepšie a aspoň rozhýbeš telo.

Chýbajúci pohyb je tiež jednou z príčin obezity.

Psychický stav

Ľudská psychika je veľmi silná a pri niektorých psychických problémoch je bežným javom zajedanie stresu alebo žiaľu. Ak je tvojim problémom to, že stresy utápaš v jedle, vyhľadaj odbornú pomoc. Nie je to nič, za čo by si sa mal hanbiť. Práve naopak, len silní ľudia si dokážu priznať, že majú problém a rozhodnú sa ho riešiť.

Obezita je choroba, ktorá patrí do rúk lekára. Ak máš silnú obezitu a začneš na sebe pracovať, je to super, ale nepodceňuj ani rady od lekára a pravidelné prehliadky. Rovnako nepodceňuj návštevy u psychológa alebo kvalitného trénera, ktorý ťa vie podržať na tejto ceste. Ak chceš schudnúť niekoľko desiatok kilogramov, nebude to trvať ani mesiac, ani dva, ani tri, ale pravdepodobne aspoň rok. Je prirodzené, že počas takto dlhej doby a náročného režimu budeš mať viacero vzostupov a pádov a títo ľudia sú tu na to, aby ti pomohli prekonať ťažšie obdobia, keď máš chuť celé toto snaženie zabaliť.

Snaž sa o to, aby bol tvoj život zaujímavý, zábavný a aby ťa bavilo žiť. Namiesto pozerania televízora choď na výlet s priateľmi a vymeň počítačové hry za šport. Spojíš príjemné s užitočným - spoznáš nových ľudí a ešte si aj zašportuješ. Ak ťa nebaví tvoja práca, zmeň ju a skús si nájsť niečo iné, čo ťa naplní.

Vplyvy prostredia

Jednou z najťažších vecí pri dodržiavaní zdravého životného štýlu je ignorovanie negatívnych vplyvov prostredia. Oveľa jednoduchšie sa dodržiava jedálniček v skupine ľudí, ktorí sa tiež zdravujú stravo. Rovnaké je to aj s tréningom. Naopak, ak sa pohybuješ v skupine ľudí, ktorí majú vysokú nadváhu, nestarajú sa o svoj kalorický príjem a o pravidelný pohyb, si oveľa náchylnejší na skĺznutie k rovnakému životnému štýlu.

Snaž sa nespadnúť do tejto pasivity, lebo návrat k aktívnemu životnému štýlu býva veľmi ťažký. Väčšinou sa začneš točiť v kole prejedania sa, vysedávania pred televízorom, nechuťou k tréningu a pohybu, zlou náladou a celkovým negatívnym vnímaním sveta. Z tohto cyklu je veľmi ťažké uniknúť. Ak už máš nadváhu, snaž sa nájsť priateľov s podobnými záľubami a cieľmi a spoločne sa potiahnete, poradíte si a podporíte sa v snažení. 

Autor: Mgr. Daniela Garančovská
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Typy ľudí vo fitku

Typy ľudí vo fitku

Niektoré typy ľudí, ktorých stretneš vo fitku ťa rozosmejú a niektorí ťa dokážu naštvať. Poďme sa pozrieť na typy ľudí, ktorých nájdeš v takmer každom fitku.

Aké doplnky výživy sa hodia do redukčnej diéty?

Aké doplnky výživy sa hodia do redukčnej diéty?

Máme tu jar a po jari veľmi rýchlo príde leto a s tým spojené zhadzovanie oblečenia na dovolenkách a kúpaliskách. Niekomu to spôsobí príjemné pocity a iným naopak nočnú moru. Ak máš na sebe viac tuku, ako by sa patrilo, pravdepodobne už je čas začať s redukčnou diétou. Chudnutie nie je rýchly proces a ak chceš schudnúť postupne a zdravo, vyhraď si na toto obdobie dostatok času. V tomto článku si nebudeme hovoriť o tom, ako by si mal znížiť kalorický príjem (o tom sme písali už niekoľko článkov). Povieme si viac o tom, ktoré doplnky výživy sú v tomto období pre teba najdôležitejšie a aká je ich funkcia.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO