loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Tyrozín alebo kofeín? Ktorý z nich by si si mal vybrať ako predtréningový stimulant?

Tyrozín alebo kofeín? Ktorý z nich by si si mal vybrať ako predtréningový stimulant?

Doplnky výživy

11.12.2018

Prečítané: 1096x

Predtréningové stimulanty sú stále viac a viac populárne u všetkých športovcov. Môžu ich využívať siloví športovci pred tréningom v posilňovni, ale tiež vytrvalostní športovci pred behom či plávaním. Na trhu je viacero dostupných látok a preto nie je hanbou, že sa niektorí ľudia nevedia rozhodnúť, čo by bolo pre nich najlepšie. V dnešnom článku sa poďme pozrieť na porovnanie kofeínu a tyrozínu. Tieto dve látky majú viacero spoločných vlastností, ale predsa len sa v niektorých líšia.

Tyrozín

Tyrozín je neesenciálna aminokyselina, vďaka ktorej dochádza v tele k vytváraniu katecholamínov noraderenalínu a dopamínu. Dopamín je neurotransmiter, ktorý pomáha posielať impulzy do mozgu a ovládať pohyby tela. Slabá tvorba dopamínu môže mať za následok vznik Parkinsonovej choroby. Noraderenalín má na starosti ovládanie krátkodobej zvýšenej aktivity. Je produkovaný neurónmi a v dreni nadobličiek. Ak si v stresovej situácii, noradrenalín zmierňuje stres, ktorý prežívaš a ak ho pravidelne suplementuješ, vytvoríš si v tele väčšiu kapacitu noradrenalínu, vďaka čomu odoláš stresu dlhšie.

Ak ti nie je známy pojem neurotransmiter, tak sú to chemické látky, ktoré slúžia ako komunikátory v tele. Môžu sa nachádzať len v mozgu a komunikovať v ňom, ale môžu byť prepojené aj s inými časťami tela, ktoré potom ovládajú.

Naše telo si vytvára tyrozín z fenylalanínu. Deje sa to iba vtedy, ak ho má telo dostatok. Preto sa nedá spoliehať na to, že telo si ho vždy vytvorí toľko, koľko by si potreboval pred tréningom. Ak chceš pocítiť všetky účinky tyrozínu, mal by si ho suplementovať a nespoliehať sa len na ten tyrozín, ktorý si tvoje telo vyrobí.

Tyrozín zvyšuje nabudenie, sústredenie a bdelosť. Jeho suplementácia pred tréningom ti okrem dodania energie zabezpečí lepšiu koncentráciu. Ak máš pred sebou veľmi ťažký tréning, môže sa ti hodiť. Okrem toho pomáha v sústredení a zlepšovaní pamäte v stresových situáciách. Vďaka tomu je vhodný nielen pred tréningom či súťažou, ale aj v práci či škole. Ak máš pred sebou ťažšie obdobie v práci alebo testy v škole, začni suplementovať tyrozín. Bude sa ti lepšie učiť a pracovať.

Dávkovanie

Tyrozín by sa mal dávkovať hodinu pred stresovou situáciou (teda aj pred tréningom). Bežná dávka, ktorá sa uvádza aj na obaloch sa pohybuje v rozmedzí 500 - 2 000 mg. Netreba sa báť ani výrazne väčších dávok v rozmedzí 7-15 gramov v závislosti od tvojej hmotnosti. Najprv si vyskúšaj menšiu dávku (2 gramy) a ak nezaberá, postupne navyšuj. Ak ti veľká dávka bude spôsobovať tráviace ťažkosti a bolesti brucha, rozdeľ ju na dve až tri menšie dávky, ktoré si dáš s odstupom 20-30 minút. Synergicky funguje s kofeínom, takže je výhodné obe tieto látky kombinovať.

Tyrozín, kofeín, tvrdý tréning.

Štúdie preukázali, že dávka 150 mg/kilogram hmotnosti je aj dlhodobo bezpečná a nehrozia žiadne vedľajšie účinky. Účinok tyrozínu by mal byť citeľný minimálne 2 hodiny. U niektorých ľudí dokonca až 4 hodiny, potom začne jeho účinok miznúť.

Pri užívaní tyrozínu by sa mali mať na pozore ľudia, ktorí majú problém s nadmernou produkciou hormónov štítnej žľazy. Tyrozín môže spôsobovať ďalšie zvyšovanie jej aktivity a zhoršiť tento problém. Ak máš problém s hyperaktivitou štítnej žľazy, pred užívaním tyrozínu sa poraď so svojim lekárom.

Prirodzene sa vyskytuje najmä v potravinách, ktoré sú zdrojmi bielkovín, teda napr. v kuracom a morčacom mäse, rybách, syroch a ostatných mliečnych výrobkoch.

Kofeín

Kofeín je narozdiel od tyrozínu oveľa známejší. Nedá sa povedať, že by mal rovnaký účinok ako tyrozín. Kofeín je síce tiež stimulant a pôsobí na centrálny nervový systém (CNS), ale jeho primárnou funkciou nie je posilnenie koncentrácie a sústredenia, ale navodenie bdelosti a pocitu zvýšenej energie pred tréningom.

Kofeín známy stimulant.

Funguje tak, že potláča adenozín v mozgu. Adenozín je zodpovedný za uvoľnenie a relaxáciu a tým, že ho kofeín potlačí spôsobí presný opak, teda nabudenie a bdelosť. To je síce žiadané pred tréningom či iným výkonom, ale mnohí zabúdajú na to, že kofeín ostáva v tele 4-6 hodín. Ak máš tréning doobeda, tak ti neovplyvní večerný spánok. Avšak, ak máš tréning o siedmej večer a tesne pred ním si dáš kofeín, môže sa stať, že ani po polnoci nebudeš vedieť zaspať. Ak mávaš problémy so spánkom, práve tu môže byť príčina. Nemusí sa totiž jednať len o kofeín, ktorý si dáš pred tréningom v tablete, ale aj ten, ktorý je v káve či čaji.

Dávkovanie

Základná dávka kofeínu je stanovená na 100 mg. Ak nedávaš svojmu telu pravidelne kofeín (buď pitím kávy alebo užívaním kofeínových tabliet), táto dávka ti pravdepodobne bude účinkovať. Ak máš vyššiu hmotnosť alebo pravidelne piješ kávu, možno nepocítiš žiadne účinky. Vtedy zvýš dávku na 200 mg (ak nebude účinkovať, zvýš dávku až na 300 mg). Ak ani vysoké dávky neposkytujú želaný účinok (čo je veľmi nepravdepodobné), nenavyšuj tieto dávky do extrémov. Vedecké štúdie potvrdili, že účinok ďalšieho prijatého kofeínu sa s narastajúcou dávkou stále viac a viac zmenšuje. Preto neplatí, že ak ti 200 mg spôsobí nabudenie, tak dávka 400 mg ťa nabudí dvojnásobne.

Intenzívny tréning môžeš dosiahnuť s kombináciou kofeínu a tyrozínu.

Pre ľudí, ktorí nie sú spokojní ani s vysokou dávkou kofeínu sa odporúča kombinácia viacerých stimulantov, ktoré medzi sebou často fungujú synergicky, teda jedna látka podporuje a zväčšuje účinok tej druhej.

Kofeín môžeš do tela dostať buď z čajov, kávy alebo doplnkov výživy. Je len na tebe, čo ti viac vyhovuje. Mysli ale na to, že telo si na kofeín zvyká. To nie je asi žiadnym prekvapením, pretože ľudské telo si takto zvyká na takmer všetky stimulanty. Preto je dobré, ak si občas dáš od kofeínu pauzu, aby ti opäť začal účinkovať ako na začiatku.

Záver

Obe tieto látky majú mierne odlišné vlastnosti a fungujú inak. Čo je ich veľkou výhodou je fakt, že spolu fungujú synergicky. Preto je výhodné kombinovať ich pred tréningom obe, prípadne s ďalšími stimulantmi.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Ako správne užívať MSM?

Ako správne užívať MSM?

MSM je skratka pre metylsulfonylmetán. Už z názvu je zrejmé (pre tých, ktorí sú zbehlejší v chémii), že je to organická zlúčenina síry. Tá je veľmi dôležitá pre fungovanie nášho tela a jej nedostatok je bežný najmä u ľudí s jedálničkom postaveným na lacných sacharidových potravinách s nedostatkom bielkovinových zdrojov a zeleniny.

Vápnik a cvičenie. Dopĺňajte ho aj žraločou chrupavkou

Vápnik a cvičenie. Dopĺňajte ho aj žraločou chrupavkou

Pre väčšinu ľudí je vápnik len minerál, ktorý sa nachádza v mlieku a pomáha kostiam. Aspoň tak to hovoria rodičia a reklamy v televízii. Vieš o tom, že je zodpovedný aj za zdravie viacerých orgánov, kontrakciu svalov a vo svojom tele máš viac ako jeden kilogram vápnika? Ak nie, čítaj ďalej a dozvieš sa veľa zaujímavých a dôležitých informácií.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO