MSM je skratka pre metylsulfonylmetán. Už z názvu je zrejmé (pre tých, ktorí sú zbehlejší v chémii), že je to organická zlúčenina síry. Tá je veľmi dôležitá pre fungovanie nášho tela a jej nedostatok je bežný najmä u ľudí s jedálničkom postaveným na lacných sacharidových potravinách s nedostatkom bielkovinových zdrojov a zeleniny.

MSM je látka, ktorá sa suplementuje samostatne alebo spolu s inými látkami v komplexných kĺbových výživách. Jej účinky na kĺby ale nie sú jediným dôvodom, prečo sa oplatí MSM zaradiť do denného suplementačného plánu.

Aké pozitívne účinky môžeš očakávať pri suplementácii MSM?

  • pomáha zmierňovať účinky osteoartritídy a reumatoidnej artritídy
  • zmierňuje účinky osteoporózy (rednutie kostného tkaniva)
  • potláča vznik svalových kŕčov
  • zmierňuje TMJ (temporomandibulárna porucha kĺbu – to je kĺb, ktorý umožňuje otváranie a zatváranie čeľuste)
  • potláča bolesti hlavy a PMS (predmenštruačný syndróm)
  • potláča zápaly v kĺboch, očiach a slizniciach
  • potláča vypadávanie vlasov
  • potláča degeneráciu kĺbov
  • potláča prejavy alergií
  • podporuje tvorbu keratínu a kolagénu
  • pomáha hojiť rany
  • ukludňuje pokožku a pomáha spomaľovať starnutie pleti
  • skvalitňuje pokožku tela, pozitívne pôsobí na rany a jazvy na pokožke a pomáha pri spálení kože vplyvom nadmerného opaľovania

Okrem toho sa využíva aj pri vysokom krvnom tlaku, pri problémoch s pečeňou, cukrovkou, pri poruchách pľúc, niektorých typoch rakoviny a pri autoimunitných poruchách.

MSM je častou súčasťou kĺbovej výživy.

MSM ako liek na chrápanie?

Vieš o tom, že MSM sa využíva aj na potláčanie chrápania? MSM je možné zakúpiť v zahraničí alebo cez zahraničné e-shopy aj vo forme nosného spreja. Mnohí užívatelia potvrdzujú, že aplikácia MSM pred spaním výrazne znižuje ich chrápanie počas celej noci.

Nedostatok štúdií o MSM

MSM je látka, o ktorej nie je veľa klinických štúdií a preto nie všetky vlastnosti, ktoré deklaruje sú aj potvrdené výskumom. Väčšina pozitívnych účinkov, ktoré sa pripisujú MSM sú odpozorované na ľuďoch, ktorí MSM prijímali a pri tom zaznamenali aj tieto účinky. Tieto informácie ale nemajú (zatiaľ) potvrdenie aj prostredníctvom komplexných a dlhodobých štúdií.

Koľko MSM by si mal denne prijať?

Všeobecne sa udáva optimálna denná dávka 3 000mg. Toto množstvo ale nie je dogma, ktorá platí pre všetkých.

tejto štúdii suplementovali ľudia dvakrát denne 3 000 mg MSM (spolu teda až 6 gramov MSM na deň). Pri tejto dávke boli pozorované pozitívne účinky tejto látky na kĺby. V inej štúdii podávali 12 týždňov pacientom s osteoartritídou 3 375 mg MSM denne (rozdelené do troch dávok). Ukázalo sa, že došlo k zmierneniu bolesti kĺbov a zlepšeniu fyzickej funkčnosti kĺbov. Zaznamenaný účinok nebol síce obrovský, ale potvrdilo sa, že MSM má pozitívne účinky pri potláčaní symptómov osteoartritídy aj pri tomto dávkovaní. Ak je tvojim primárnym dôvodom užívania MSM podpora kĺbov, dávka 3 000 mg na deň by mala mať citeľný účinok. V prípade potreby ju môžeš ešte navýšiť až na 6 000 mg denne.

Optimálna dávka MSM je 3 000 mg 2x denne.

Dávka 3 000 mg na deň sa ukázala ako dostatočná aj pri zlepšovaní kvality pokožky, podpore imunitného systému a regenerácie svalov po tréningu. Väčšina existujúcich štúdií sa uskutočňovala pri dávkach 3 000 mg a viac, príp. 50-100 mg MSM na kilogram hmotnosti. Pri tejto veľkosti dennej dávky rozdelenej do 2-3 menších dávok boli vždy pozorované pozitívne účinky.

Menšie dávky a ich účinok nie je až tak dobre známy. Vyskúšaj si sám na sebe najprv menšiu dávku (najmä ak máš menšiu hmotnosť) a v prípade potreby ju navyšuj aspoň na hodnotu 3 000 mg na deň. Každému vyhovuje iná dávka a je zrejmé, že 100 kilový muž bude potrebovať viac MSM ako 50 kilová žena.

MSM je veľmi dobre rozpustný vo vode. Každú dávku MSM zapi pohárom vody, aby si maximalizoval vstrebávanie tejto látky v tele. Dennú dávku si vždy rozdeľ na minimálne dve menšie dávky.

Podľa výskumov pre telo nepredstavuje rozdiel MSM, ktorú prijmeme z potravín oproti tej, ktorú prijmeme zo suplementov. Kvalita a biologická hodnota oboch zdrojov je úplne totožná. Ak chceš dopĺňať MSM z potravín, zameraj svoj jedálniček na vajcia, mäso, orechy, brokolicu, kel, špenát či cibuľu. Avšak, samotné potraviny ti nezabezpečia dostatok MSM. Ak si chceš byť istý, že telo dostáva dostatok MSM každý deň, doplň svoj jedálniček o MSM vo forme suplementu.

Kedy je potrebné MSM vyradiť zo suplementácie?

Aj keď nebola zatiaľ dokázaná žiadna interakcia s inými liekmi alebo potravinami, určite sa neodporúča užívať MSM pre tehotné a dojčiace ženy bez predchádzajúcej konzultácie so svojim lekárom. Taktiež sa vyhni užívaniu MSM, ak máš alergiu na síru.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk