Ponuka energy drinkov sa za posledných desať rokov rozšírila. V minulosti existovalo len zopár svetoznámych značiek, ktoré dokonca ani neboli dostupné vo všetkých obchodoch. Dnes je trh zaplavený desiatkami značiek, ktoré sú dostupné úplne všade. Kúpiš ich v potravinách, na pumpe, v automate na nápoje či dokonca v školskom bufete.

Spolu s neustálym zväčšovaním tohto trhu prichádzajú otázky, či sú tieto nápoje pre ľudí bezpečné a či je zdravá ich dlhodobá a častá konzumácia. Marketing výrobcov týchto nápojov je veľmi silný a okrem zaujímavej chuti dokážu spotrebiteľov nalákať aj na exotickú farbu a dizajnové balenie. Ak sa k tomu pridá ešte reklama v televízii či na sociálnych sieťach, predaj je zaručený. A s ním prichádzajú aj vysoké zisky.

Mnohé z týchto nápojov sa podobajú na úplne bežné lacné ochutené nápoje, ktoré kúpiš v potravinách za pár centov. Avšak, ak je podobný nápoj predávaný v peknej farebnej plechovke so zvučným názvom, cena je niekoľkonásobne vyššia a zisky sú obrovské. Otázkou ale je, čo tieto nápoje obsahujú a či je ich pravidelná konzumácia pre telo zdravá, alebo mu naopak škodí.

Zloženie

Ak si zoberieš bežný energetický nápoj a prečítaš si zloženie, nájdeš v ňom väčšinou tieto látky:

  • sýtená voda
  • kofeín
  • taurín
  • vitamín B
  • cukor alebo umelé sladidlá
  • guarana
  • ženšen
  • extrakt zo zeleného čaju
  • farbivá
  • arómy
  • l-karnitín
  • kyselina jablčná
  • kyselina citrónová
  • kyselina sorbová

Kofeín, taurín a iné stimulanty

Každému je asi jasné, že sýtená voda nebude spôsobovať tvojmu telu problémy. Väčšiu pozornosť treba venovať kofeínu. Kofeín v dávke 500 mg a viac podaný v krátkom časovom horizonte môže spôsobiť závrate, nevoľnosť a vnútorný nepokoj. Energy drinky obsahujú dávku približne 150 mg kofeínu na 0,5 litra nápoja. To síce nie je málo, ale na to, aby si si privodil problémy by si musel vypiť v priebehu 4-6 hodín aspoň dva litre nápoja, čo nie je bežná dávka. Ak sa aj stane, že vypiješ dva litre energetického nápoja v priebehu krátkej doby, nečaká ťa kvôli zvýšenému príjmu kofeínu vážne ohrozenie zdravia (ak nemáš problémy so srdcom či vrodenú vadu). Tento výrok sa nedá generalizovať, lebo každý má inú senzitivitu na kofeín, inú hmotnosť a stav kardiovaskulárneho systému, ale u zdravých ľudí by toto množstvo kofeínu nemalo spôsobovať dlhodobé ťažkosti.

Taurín je ďalšou povzbudzujúcou látkou, ktorá je obsiahnutá vo väčšine energy drinkov. Väčšina z nich obsahuje asi 2 000 mg, teda 2 gramy taurínu na 0,5 litra nápoja. Je to relatívne vysoké množstvo, ale na druhej strane denná dávka taurínu by sa mala predstavovať asi 2-3 gramy, takže jedna plechovka energetického nápoja by ti nemala uškodiť.

Častokrát obsahujú energetické nápoje prázdne kalórie.

Cukor, arómy a farbivá

Problémom môže byť cukor. Niektoré energy drinky sú už dnes v tzv. „zero“ verziách, teda neobsahujú skoro žiadne kalórie, ale mnohé majú až 9-12 gramov cukrov na 100 ml nápoja, čo vôbec nie je málo. 100 ml tohto nápoja môže obsahovať aj viac ako 50 kalórií. Ak teda vypiješ celú pollitrovú plechovku, razom máš v tele 250 kalórií. Pre porovnanie je to toľko kalórií, ako má 370 g nízkotučného tvarohu. Problémom je, že takto prijaté tekuté kalórie ťa nezasýtia a ani telu nedodajú kvalitné stavebné látky na tvorbu svalovej hmoty. Zbytočne si tak zvyšuješ kalorický príjem, čo môže viesť k naberaniu tuku.

Ostatné látky ako rôzne kyseliny, farbivá a arómy sú zastúpené vo veľmi malých dávkach. Niektoré z nich sú síce pre telo škodlivé, ale v niekoľko sto až tisíc násobne väčších dávkach ako obsahujú tieto energy drinky. Používajú sa najmä na dofarbenie a dochutenie nápoja a na jeho konzerváciu, aby sa nezačal kaziť.

Kto by si mal dávať pozor na energy drinky?

V podstate všetci. Samotný energy drink nie je pre teba nebezpečný. Nebezpečným ho robí množstvo, ktoré vypiješ a ostatné potraviny a nápoje, ktoré spolu s ním skonzumuješ. Možno si to ani neuvedomíš, ale ak vypiješ kávu, o hodinu či dve si dáš energy drink a o dve hodiny predtréningový stimulant, dostaneš do tela za krátku dobu veľké množstvo kofeínu a iných stimulantov. Ani samotný energy drink, ani káva ani predtréningový stimulant ti neohrozí zdravie, ale ich kombinovanie môže byť nebezpečné.

Na pozore by sa mali mať najmä tehotné ženy, ktoré by sa energy drinkom mali úplne vyhýbať. Rovnako je potrebné zvýšiť opatrnosť u mladých ľudí, ktorí nemajú hmotnosť ako dospelý človek. Inak spracuje 500 mg dávku kofeínu 110 kilový muž a inak 60 kilový teenager. To isté platí aj pre ženy, ktoré majú nízku hmotnosť. Najmä pre ženy, ktoré majú nízky denný kalorický príjem môže byť energy drink s obsahom 250 kalórií tým rozdielom, či budú priberať alebo chudnúť.

Ak si dáš energy drink občasne, príp. jeden denne, pravdepodobne ti nič nehrozí. Určite sa ale vyhni pravidelnej prehnanej konzumácii týchto drinkov. Radšej siahni po prírodných sirupoch či chladených čajoch s citrónom.

Autor: Štefan Garančovský • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk