Kofeín je stimulant, ktorý sa získava z kávových zŕn. Nachádza sa nielen v káve, ale aj v čaji, čokoláde, energetických nápojoch a doplnkoch výživy. Je naozaj veľmi rozšírený a preto je potrebné sledovanie jeho denného príjmu tak, aby nedošlo k predávkovaniu.

Kofeín priamo ovplyvňuje centrálny nervový systém, zvyšuje tep srdca a bdelosť a aktivuje mozgové procesy. A nie vždy je to prospešné. Kofeín nepôsobí na každého rovnako. Dokonca aj dávka, ktorá jednému človeku zaberá a spôsobuje nabudenie u druhého nespôsobí vôbec nič. Je preto dôležité si odsledovať na sebe, aké dávky kofeínu ti zaberajú.

Energetické nápoje.

Aká dávka je nebezpečná?

Dávka 500 mg kofeínu môže spôsobiť príznaky predávkovania. Reálne až dávka 10 gramov kofeínu je pre dospelého človeka toxická. Tehotné ženy by si mali dávať ešte väčší pozor na príjem kofeínu. Odporúčaná denná dávka pre tehotnú ženu je do 200 mg kofeínu. Obmedzený príjem kofeínu sa odporúča aj pre kojace matky. Kofeín sa z potravy dostane do mlieka, z ktorého sa dostane do tela dieťaťa. U malých detí spôsobuje najčastejšie nevoľnosť, zvracanie a nespavosť.

Smrť spôsobená kofeínom je veľmi neobvyklá a existuje len niekoľko prípadov, kedy kofeín naozaj zabil človeka. Vo väčšine prípadov, keď niekto zomrel na jeho predávkovanie to bolo spôsobené kardiovaskulárnymi problémami, o ktorých dotyčný človek nevedel a mal ich vrodené.

Aké sú príznaky intoxikácie kofeínom?

  • roztržitosť, vnútorný nepokoj
  • nervozita
  • nespavosť
  • časté močenie
  • poruchy zažívania
  • svalové kŕče
  • psychomotorická agitácia - nadmerná motorická aktivita spojená s pocitom vnútornej úzkosti

Aké sú príznaky predávkovania kofeínom?

  • dýchacie ťažkosti
  • zmätok
  • hnačka, zvracanie, zažívacie ťažkosti
  • časté močenie
  • závrate
  • halucinácie
  • horúčka
  • zvýšený pocit smädu
  • nepravidelný tep
  • nadmerné potenie
  • svalové kŕče

Zvyčajným problémom nebýva zvýšený príjem kofeínu z kávy. Jedno espresso obsahuje približne 80-180 mg kofeínu a na to, aby si si privodil problémy by si ich musel vypiť aspoň päť v krátkom časovom horizonte.

Aj kofeínom je možné sa predávkovať.

Kofeín ostáva v tele minimálne 4-6 hodín. U niektorých ľudí ešte dlhšie. Ak teda piješ väčšie množstvo kávy, čajov či energetických nápojov a kombinuješ ich s doplnkami výživy, daj si pozor na správne načasovanie tak, aby si si nespôsobil problémy.

Čo robiť pri intoxikácii?

Ak si prijal nevedomky vysoké množstvo kofeínu, rýchlo zapi aktívne uhlie veľkým množstvom vody. Aktívne uhlie zabráni tomu, aby sa kofeín dostal do tráviaceho traktu. Ak si nestihol užiť aktívne uhlie a kofeín sa dostal do tráviaceho traktu, pomôžu ti preháňadlá. V extrémnych prípadoch, kedy je dávka kofeínu privysoká je potrebný okamžitý výplach žalúdka. Ak je dávka veľká, ale nie je nebezpečná, postačuje vyšší príjem čistej vody a kľudový režim. Kofeín sa postupne dostane z tela preč a jeho účinky pominú.

Doplnky výživy a kofeín

Okrem samotného tabletového kofeínu je kofeín obsiahnutý v desiatkach produktoch. Nájdeš ho nielen v predtréningových stimulantoch, ale aj v predtréningových pumpách či v spaľovačoch tuku. Tie môžu obsahovať vysoké dávky kofeínu. Samozrejme, dávky kofeínu obsiahnuté v týchto produktoch sú bezpečné, ale nesmú sa kombinovať s viacerými zdrojmi kofeínu. Najčastejší problém nastáva pri prekračovaní odporúčaného dávkovania.

Kofeín je známy stimulant.

Bežne sa každému z nás stane, že zabudne na užitie doplnkov výživy ráno a pred tréningom a obe dávky suplementu užije naraz. Ak užívaš napríklad Coffy 200 od Best Nutrition, jedna dávka obsahuje 200 mg kofeínu. Ak si dáš dve dávky naraz (pretože si ráno zabudol), hneď máš v tele 400 mg kofeínu. Ak si predtým vypil jednu či dve kávy, alebo si si dal veľkú kávu vo fast foode (často sú veľké a obsahujú 200-300 mg kofeínu), máš v sebe minimálne 600 mg kofeínu. V tom horšom prípade môžeš mať v sebe až 900-1 000 mg kofeínu, čo je výrazne viac, ako je odporúčaná krátkodobá dávka. A to môže spôsobiť problémy.

Podobný scenár môže nastať aj pri NO-Xplode 3.0 od BSN. Jedna odmerka, resp. dávka obsahuje 300 mg kofeínu. Povieš si, že jedna dávka je málo, dáš si dve či v extrémnych prípadoch až tri. Tým prekročíš odporúčanú dávku a môžu sa u teba prejaviť nežiaduce účinky.

Chyba nie je v týchto doplnkoch výživy, ale v tom, že ich nesprávne dávkuješ. Ich odporúčané dávky obsahujú optimálne množstvo kofeínu, ale ty ich vedome či nevedome znásobíš. Ak budeš nabudúce plánovať svoju predtréningovú či inú suplementáciu, nezabudni sa zamyslieť nad tým, kedy si môžeš dať poslednú kávu alebo čaj tak, aby si si neprivodil problémy.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Najväčší výber kofeínu
Zakúpite tu