Vo fitness komunite existujú dva tábory s rôznymi názormi na sóju. Prvý sa skladá z ľudí, ktorí sa neboja jej účinkov na testosterón a pravidelne ju konzumujú pre jej pozitívne účinky na zdravie. V tejto skupine sú okrem mäsožravcov zastúpení najmä vegetariáni a vegáni. V druhej skupine sú ľudia, ktorí sa sóji vyhýbajú oblúkom, pretože si myslia, že príjem sóje má priamy vplyv na znižovanie testosterónu. Ktorá skupina má pravdu?

V prvom rade treba povedať, že sóji sa dnes nedá vyhnúť. Skús otvoriť chladničku a prečítaj si zloženie spracovaných potravín. Často tam nájdeš slová ako „obsahuje sóju“ či „obsahuje sójový lecitín“. Je to preto, že sója je lacná, dokáže zasýtiť a opticky nutrične vylepšiť predávaný produkt. Okrem toho sú dostupné napr. sójové jogurty, mlieko, náhrady mäsa, tempeh a iné potraviny, ktoré sa bežne objavujú v jedálničkoch športovcov, ktorí ju aktívne vyhľadávajú.

100 g sóje obsahuje až 36 g bielkovín.

Nutričné hodnoty

Ak sa pozrieš na nutričné hodnoty sóje, pozitívne ťa prekvapia. 100 gramov sóje obsahuje približne:

  • 446 kalórií
  • 36 gramov bielkovín
  • 30 gramov sacharidov (z toho až 9 gramov vlákniny a 7 gramov cukru)
  • 20 gramov tukov (z toho nasýtené tuky 2,9 g, polynenasýtené tuky 11 g a mononenasýtené tuky 4,4 g)
  • 0 mg cholesterolu
  • 1-10 mg izoflavónov (fytoestrogénov)

Fytoestrogény a ekvol

Sója obsahuje látky nazývané izoflavóny či fytoestrogény, ktoré majú podobnú štruktúru ako estrogén. Tiež majú podobné účinky na telo ako tento ženský hormón. Vysoká hladina estrogénov veľmi často vedie k zníženiu hladiny testosterónu v tele. Tým, že sója obsahuje fytoestrogény, je často spájaná s nepriamym znižovaním TST.

So sójou sa často spája aj látka nazývaná ekvol. Ekvol je metabolit izoflavónu menom daidzeín a je silným anti-androgénom. Zaujímavosťou je to, že nie každý človek vytvára v črevách túto látku. Ekvol sa tvorí len u 30-50 % ľudí. Aj toto podporuje fakt, že nie každý reaguje na sóju rovnako a jej účinky na telo sú veľmi individuálne.

Vedecké štúdie

Zaujímavosťou je táto štúdia, v ktorej skúmali vplyv stravy bohatej na sóju na 19 ročnom mužovi, ktorý síce mal cukrovku prvého typu, ale inak bol úplne zdravý. Táto strava uňho spôsobila stratu libida a erektilnú dysfunkciu. Znížila sa aj hladina testosterónu v krvi a zároveň sa zvýšila hladina DHEA. Po vyradení sóje z jedálnička sa postupne začali tieto symptómy zmierňovať a hladina hormónov sa postupne upravovala na pôvodnú úroveň. Po roku sa obnovili všetky sexuálne funkcie. Je pravdou, že celá štúdia je veľmi vágna a kontrolovaná vzorka je extrémne malá, ale aj tak stojí za zmienku.

Kvalitnejšia štúdia riešila vzťah medzi príjmom sóje a kvalitou spermií, resp. ich koncentráciou v mililitri ejakulátu. Muži, ktorí konzumovali sóju mali o 41 miliónov menej spermií na mililiter ejakulátu ako tí, ktorí ju nekonzumovali.

Táto štúdia skúmala vplyv sójového proteínu na hladinu TST. Vybrali si mužov starších ako 18 rokov, ktorí celý mesiac prijímali denne približne dve odmerky tohto proteínu. Hladinu TST im merali týždeň pred začatím štúdie, na jej začiatku a neskôr ešte počas jej trvania a po jej skončení. Výsledkom bolo zistenie, že počas tohto obdobia došlo ku zníženiu hladiny TST o približne 20 %. Po dvoch týždňoch od ukončenia suplementácie tohto proteínu sa hladina TST opäť zvýšila.

Okrem týchto štúdií existujú desiatky tých, ktoré skúmali priamy vzťah medzi konzumáciou sóje a hladinou testosterónu a výsledky nie sú jednoznačné. Niektoré štúdie nepreukázali zníženie hladiny TST pri konzumácii sóje. Nedá sa teda všeobecne prehlásiť, že sója u každého znižuje hladinu testosterónu. Veľmi dôležitá je veľkosť dennej dávky. Väčšina týchto štúdií bola vykonaná pri vysokých dávkovaniach, pričom väčšina ľudí v bežnom živote neprijíma denne takéto množstvá sóje . Pri dávke do 25 gramov sóje na deň by nemalo dochádzať ku znižovaniu hladiny testosterónu. Pri veľkých dávkach, kedy sa denná dávka izoflavónov ráta v desiatkach miligramov je možné zníženie hladiny TST.

Občasné zaradenie sóje do jedálnička ti nepokazí hormonálny profil.

Jesť, či nejesť sóju?

Ak chceš sóju zaradiť do svojho jedálnička, snaž sa nepreháňať to s veľkosťou porcií a radšej obmedz jej denný príjem tak, aby neprevažovala v tvojom jedálničku nad inými potravinami. Hladina testosterónu v tele sa dá ovplyvňovať napr. kvalitným a dlhým spánkom, nízkou hladinou telesného tuku, pravidelným príjmom zinku, obmedzovaním alkoholu a najmä príjmom kvalitných tukov. Ak máš tieto veci zvládnuté, nemusíš sa báť, že občasné zaradenie sóje do jedálnička ti pokazí hormonálny profil v tele.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk