loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Pripravte psychiku na športový výkon: Nepodceňte mentálny tréning

Pripravte psychiku na športový výkon: Nepodceňte mentálny tréning

Iné

08.11.2019

Prečítané: 120x

Cvičenie - či už v posilňovni alebo hocijaký iný šport - nie je len o tej fyzickej časti, tréningu a suplementácii. Psychika a tvoje nastavenie mysle veľkou časťou tiež vplýva na tvoj výkon. V tomto je ľudský mozog a jeho fungovanie veľmi zvláštne a je potrebné vedieť regulovať niektoré myšlienky. Namiesto toho, aby si si v hlave vytváral sebavedomie a istotu a bral z tréningov to pozitívne, mozog sa viac sústredí na negatíva. Isto to poznáš z praxe aj ty. Ak máš sto dobrých tréningov a jeden zlý tréning, tvoj mozog si zapamätá hlavne ten jeden zlý tréning, čo môže ovplyvniť tvoj výkon v deň, kedy to najviac potrebuješ (napr. na súťaži). A práve vtedy, v tej najdôležitejšej chvíli ti dokáže nahlodať tvoje sebavedomie. Profesionálni športovci toto už dávno pochopili a preto majú okrem trénerov na fyzickú prípravu aj trénerov na podporu psychiky.

Využívanie hudby a motivačných videí

Pre profesionálnych športovcov a ľudí, ktorí sa zúčastňujú súťaží sú tréningy a následné súťaže stresovým faktorom. Na druhej strane, mnoho rekreačných cvičencov využíva šport na tzv. vyčistenie hlavy. Ak máš zlý deň, niečo sa ti nepodarilo alebo si na niekoho nahnevaný, často stačí ísť na tréning a tieto myšlienky zmiznú. Emócie dokážu veľmi ovplyvniť tvoj silový výkon a je dobré, ak vieš tieto emócie využívať vo svoj prospech. Príkladom je počúvanie hudby počas tréningu alebo pozeranie motivačných videí cestou do posilňovne. Správne zvolená hudba alebo video pred tréningom dokáže úplne otočiť smerovanie tréningu a jeho intenzitu. Nájdi si takú hudbu a videá, ktoré ti najviac vyhovujú a používaj ich vo svoj prospech.

Pripravte psychiku na športový výkon: Nepodceňte mentálny tréning

Využívanie imaginácie

Ak máš nejaký cieľ, ktorý chceš dosiahnuť, je dobré využívať techniku imaginácie tohto cieľa. Využívajú ju mnohí profesionálni kulturisti ako napr. Kevin Levrone. Ako na to? Mal by si si predstavovať svoj cieľ, dostať ho do svojej hlavy, nechať túto myšlienku prejsť telom a sústrediť sa na to, že to, čo práve ideš spraviť (napr. ďalšia séria) ťa posunie k tomu cieľu a musíš do toho dať všetku svoju energiu. Je to zložitejšia technika a vyžaduje tréning, ale po jej zvládnutí dokáže nabudiť k extrémnym tréningovým výkonom.

Pripravte psychiku na športový výkon: Nepodceňte mentálny tréning

Motivovanie vďaka úspechu

Motivovať sa môžeš viacerými spôsobmi a jedným z nich je aj motivácia vďaka dosiahnutému úspechu. Tá sa dá využiť napr. pri chudnutí, naberaní novej svalovej hmoty alebo dosahovaní silových cieľov. Funguje tak, že svoj väčší cieľ si rozdelíš na menšie parciálne ciele a tie sa následne snažíš dosiahnuť. Ak máš tento plán dobre nastavený, tak spĺňanie týchto menších cieľov by ťa malo posunúť k dosiahnutiu hlavného cieľa. Vďaka tomu, že si postupne plníš tieto malé ciele máš stále chuť sa posúvať a psychicky ti to veľmi pomáha a podporuje ťa to na tvojej ceste.

Stres pred súťažou

Ak chodievaš na nejaké súťaže (beh, beh s prekážkami typu Spartan race, polmaratón, maratón, kulturistika, fitness atď.), určite pred súťažou pociťuješ stres. A ten negatívne vplýva na tvoj výkon. Avšak, tento jav sa dá otočiť a zmeniť na niečo pozitívne. Ako?

Pripravte psychiku na športový výkon: Nepodceňte mentálny tréning

Vieš, čo odpovedajú športovci na olympiáde, keď sa ich moderátori pýtajú, či sú nervózni? Ich odpoveď je najčastejšie „nie som nervózny, ale nadšený“. Pri strese je bežné, že máš  zvýšený tep, potia sa ti ruky a vizualizuješ si to, čo sa stane v budúcnosti. Aké sú znaky toho, keď si nadšený a na niečo sa tešíš? Presne tie isté, ako pri strese. Títo profesionálni športovci sa naučili interpretovať tieto znaky tela vo svoj prospech a takto premieňajú stres na nadšenie. Využívajú tieto negatívne znaky vo svoj prospech a premieňajú ich na niečo, čo im neuškodí, ale naopak, pomôže.

Ak to chceš vyskúšať na sebe, tak pri najbližšej takejto udalosti si nahlas povedz „Som nadšený. To, čo idem spraviť je vzrušujúce“ a vysvetli sám sebe, prečo. Uvidíš, ako stres opadne a budeš sa tešiť na to, čo nastane a oveľa viac si to užiješ.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Cvičenie pri teplote, kašli, prechladnutí či zranení: áno alebo nie?

Táto téma nie je veľmi bežná, ale je potrebné sa jej venovať, lebo každý z nás aspoň raz za čas zápasí s chorobou a je dobré vedieť, čo v takom prípade robiť. Či ísť cvičiť, alebo naopak vynechať tréning? Zlepšuje cvičenie imunitu? Kedy áno a kedy nie? Odpovede na tieto, ale aj ďalšie otázky nájdeš nižšie. Poďme na to.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO