loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Priberá sa z pečiva?

Priberá sa z pečiva?

Stravovanie

02.01.2019

Prečítané: 2480x

Je dôvodom tvojho nechudnutia alebo priberania to, že ješ pečivo? Naozaj je také zlé ako sa hovorí a keď chceš schudnúť, bez toho, aby si ho vyradil zo stravy nemáš šancu zhodiť čo i len kilo? V našom regióne patrí chlieb medzi základné potraviny. Odmalička sme si do školy nosili chlieb či rožky so syrom, šunkou či rôznymi domácimi pomazánkami. Na pečive v mladosti vyrástli tisíce detí a aj v dospelosti sa nachádza takmer v každej domácnosti. Mali by sme ho úplne vyradiť len preto, lebo sme sa o ňom dočítali v rôznych článkoch a ženských magazínoch? Poďme sa pozrieť na to, aká je pravda a či sa musíš pri ceste za vyrysovanou postavou vzdať pečiva, alebo nie.

Pečivo z pohľadu kalórií

Ako správne tušíš, celá problematika pečiva a jeho vhodnosti či nevhodnosti v diéte sa bude točiť najmä okolo množstva kalórií. Tie sú predsa zo všetkého pri chudnutí či naberaní hmotnosti najdôležitejšie. Preto si zopakujeme (už tisíckrát) opakovanú vetu, ktorá je alfou a omegou celého naberania a chudnutia: Ak prijmeš viac kalórií ako vydáš, priberieš. Ak spáliš viac kalórií ako prijmeš, schudneš. To je celé.

Ak si pochopil túto „čarovnú formulku“ tak ti bude jasné, že neexistuje potravina, po ktorej sa priberá. Rovnako neexistuje ani potravina, po ktorej sa chudne. Výroky ako „z pečiva sa priberá“ a „ z tejto kapustovej tukožravej polievky sa chudne“ sú klamstvá. Áno, aj z pečiva sa dá priberať, ale len vtedy, ak pečivo spôsobí to, že sa kvôli nemu dostaneš do kalorického nadbytku. Všeobecne povedané – priberá sa z každej potraviny, ktorá spôsobí to, že prijmeš za deň viac kalórií, ako je pre telo potrebné na udržanie hmotnosti (tzv. maintenance level calories).

Poďme sa teda pozrieť na to, prečo môže byť pečivo dôvodom tvojho priberania a rozoberme si klasické raňajky, teda napr. jeden krajec chleba s maslom a šunkou a druhý krajec chleba s nátierkovým syrom. Jeden krajec chleba váži približne 50 gramov, dva krajce teda majú spolu 100 gramov. Klasický pšenično ražný chlieb obsahuje na 100 gramov až 230 kalórií, 8 gramov bielkovín, 42 gramov sacharidov (z toho 5 gramov vlákniny) a jeden gram tuku. Na jeden chlieb si dáš maslo (približne 10 gramov), čo obsahuje 70 kalórií, 0,1 gramu bielkovín, 0 gramov sacharidov a asi 8 gramov tuku. Ďalej pridáš 2 plátky šunky, čo je asi 30 gramov. Tá obsahuje 43 kalórií, 0,5 gramu sacharidov, 6 gramov bielkovín a 2 gramy tuku. Na druhý chlieb si natrieš jeden trojuholník nátierkového taveného syra, ktorý má približne 16 gramov. Ten obsahuje 34 kalórií, 1 gram bielkovín, 0,8 gramu sacharidov a 3 gramy tuku. Spolu tak majú tvoje raňajky nasledovné nutričné hodnoty:

  • 377 kalórií
  • 15 gramov bielkovín
  • 43 gramov sacharidov
  • 14 gramov tuku

Už asi tušíš, kam to celé smeruje. Zješ na raňajky dva obložené krajce chleba, z ktorých vyhladneš veľmi rýchlo a pritom ani nevieš ako a máš v sebe takmer 400 kalórií a veľmi málo bielkovín. Samotný chlieb má 230 kalórií, čo je rovnaká porcia energie ako napr. jedna 250 gramová vanička nízkotučného tvarohu a tri hrste čerstvých malín aj s pridaným sladidlom. A čo ťa zasýti viac? Dva suché krajce chleba, alebo tvaroh s malinami? Samozrejme, že tvaroh. Nehovoriac o tom, že nutričné hodnoty tvarohu s malinami sú úplne niekde inde ako pri pečive s maslom, šunkou a nátierkovým syrom. A ak by si chcel dorovnať druhé raňajky na úroveň 377 kalórií, môžeš si tam pridať ešte ďalšie ingrediencie, ktoré ťa ešte viac zasýtia a dodajú tvojmu telu ďalšie hodnotné makro a mikronutrienty.

Takýchto príkladov ako sme teraz uviedli sa dá spraviť mnoho. Problémom klasických pečivových raňajok (či iných chodov) je teda v tom, že rýchlo prijmeš veľa kalórií a ešte rýchlejšie ti z týchto raňajok vytrávi a budeš opäť hladný. Neznamená to ale, že pečivo musíš vyradiť z jedálnička. Len mysli na to, že sa ti musí kaloricky zmestiť do plánovaného denného príjmu a musíš ho skombinovať aj s inými potravinami tak, aby si telu dodal kvalitné živiny a aby ťa táto porcia aj dostatočne zasýtila. Preto radšej uber z pečiva a pridaj si k nemu viac vajec, šunky, light mozarelly či iných zdrojov bielkovín.

Dva obložené krajce chleba majú približne 400 kcal.

Dá sa teda povedať, že ak vyradím pečivo z jedálnička, tak schudnem?

Áno aj nie. Ak ho vyradíš a vyberieš si namiesto pečiva menej kalorické potraviny, znížiš tak svoj kalorický príjem a môžeš sa dostať do kalorického deficitu, teda budeš chudnúť. Ak ho ale vyradíš a namiesto pečiva budeš jesť iné vysokokalorické potraviny, samotné vyradenie pečiva ti nijako nepomôže na ceste k vyrysovanej postave.

Veľa kalórií, málo kvalitných nutrientov

Nutričné hodnoty pšenično-ražného chleba sme si uviedli už v predošlom odstavci. Čo okrem bielkovín, sacharidov a tukov v ňom nájdeš? Chlieb obsahuje napr. vitamíny skupiny B, železo, draslík, fosfor a vápnik.

Okrem toho obsahuje glutén (lepok), ktorý síce väčšine populácie nevadí, ale mnohí majú problémy s jeho trávením a spôsobuje im hnačky, bolesti brucha či nadúvanie. Pre týchto ľudí sú v ponuke bezlepkové chleby, ktoré majú však zvyčajne inú konzistenciu a nie každému chutia tak, ako klasický biely chlieb.

Celozrnný chlieb je lepšou voľbou ako biely chlieb, nakoľko obsahuje viac mikronutrientov a má viac vlákniny (približne dvojnásobne viac), ktorá napomáha tráveniu. Tu je potrebné spomenúť fakt, že mnohí výrobcovia dofarbujú biely chlieb farbivami (napr. karamelom) a toto pečivo môže vzbudzovať dojem, že je celozrnné, čo ale neplatí. Pozorne si v obchode pozri, aký chlieb kupuješ a aké má nutričné hodnoty.

Celozrnný chlieb má síce viac mikronutrientov ako biely chlieb, obsahuje tiež aj viac antinutrientov (zlúčeniny, ktoré rastliny produkujú na to, aby odradili zvieratá v prírode v ich konzumácii tým, že zhoršujú vstrebávanie živín) a tým čiastočne rušia tieto výhody. Celozrnný chlieb je dokázateľne prínosný pre zdravie srdca, tráviaceho traktu a ako prevencia niektorých druhov rakoviny. Čím menej sú jednotlivé zrná pomleté, tým pomalšie sa tento chlieb trávi a je vhodnejší na pravidelnú konzumáciu.

Niektoré druhy pečiva sú obohatené o niektoré ďalšie látky ako napr. vitamíny, minerály alebo dokonca aj bielkoviny.

Celozrnný chlieb obsahuje viac mikronutrientov aj vlákniny.

Záver

Neboj sa toho, že by si z pečiva priberal. Kľudne si ho daj, ak sa zmestí do tvojho denného kalorického príjmu. Ak budeš v najbližšej dobe kupovať pečivo, sprav si malý prieskum v obchode a prejdi si jednotlivé druhy pečiva a ich nutričné hodnoty a na základe nich si vyber to pečivo, ktoré ti bude najviac vyhovovať. Medzi niektorými druhmi pečiva sú aj dosť veľké odchýlky v množstve kalórií a možno nájdeš iný druh pečiva, ktorý má lepšie nutričné hodnoty ako ten, ktorý si konzumoval doteraz.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Je lepšia hnedá alebo biela ryža?

Je lepšia hnedá alebo biela ryža?

Ryža patrí medzi základné zdroje sacharidov a väčšina cvičencov ju zaraďuje pravidelne do jedálnička. V obchodoch je veľké množstvo druhov ryže (basmati, texmati, jazmínová ryža, arborio atď.) Okrem klasickej bielej ryže je dostupná aj hnedá ryža. Ak sa spýtaš ľudí nielen na ulici, ale aj priamo vo fitku, či je lepšia biela alebo hnedá ryža, deväť z desiatich ti povie, že hnedá. Na otázku, prečo je lepšia ti však odpovie maximálne jeden z desiatich. Aká je teda pravda? Je hnedá ryža lepšia ako biela a ak áno, prečo?

Vláknina - ktoré zdroje sú najlepšie?

Vláknina - ktoré zdroje sú najlepšie?

V predošlom článku sme si povedali základné informácie o vláknine, typoch vlákniny, jej benefitoch a základných zdrojoch. Ak si predtým netrackoval denný príjem vlákniny a už si s tým začal, si na správnej ceste k tomu, aby si mal bezproblémové trávenie aj pri vysokom príjme bielkovín a tukov.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO