Odpoveď na túto otázku je veľmi jednoduchá: lebo sú super! Naozaj, chia semiačka patria právom medzi tzv. „superfoods“. Slovom superfoods sa označujú potraviny, ktoré majú mimoriadne pozitívny účinok na naše zdravie. Väčšinou sú to potraviny v prírodnej raw forme, ktoré obsahujú vysokú koncentráciu vitamínov, minerálov, antioxidantov či vlákniny. A chia semiačka spĺňajú všetky tieto parametre.

Nutričné hodnoty

Chia semiačka patria medzi najzdravšie potraviny, aké poznáme. Sú síce veľmi malé, ale nutrične výživné. Sú bohaté na vlákninu, vitamíny, minerály a omega-3 mastné kyseliny.

100 gramov chia semiačok obsahuje:

  •  490 kalórií
  •  44 g sacharidov
  •  15,7 g bielkovín
  •  30,7 g tuku
  •  38 g vlákniny

Okrem toho obsahujú veľa vápnika, fosforu, mangánu, antioxidantov, vitamínov A, B, D a E, síry a železa. Neobsahujú lepok, vďaka čomu si ich môžu pravidelne dopriať aj ľudia trpiaci celiakiou.

Chia semienka potláčajú apetít.

Akú sú ďalšie výhody ich konzumácie?

Vďaka vysokému obsahu omega-3 mastných kyselín znižujú krvný tlak a hladinu cholesterolu v krvi. S tým je spojené aj zlepšenie zdravia srdca a celého kardiovaskulárneho systému. Okrem toho potláča vznik cukrovky a dyslipidémií, čo sú metabolické ochorenia spojené s poruchou syntézy alebo odbúravania lipoproteínov. Viacerými výskumami boli preukázané aj ich protirakovinové účinky, najmä v spojení s rakovinou pŕs a krčka maternice.

Chia semiačka patria medzi potraviny s najvyšším obsahom antioxidantov. Ničia voľné radikály v tele a tým pomáhajú nielen celkovému zdraviu, ale konkrétne aj pokožke, nechtom a vlasom a odďaľujú starnutie pleti a vznik vrások.

Okrem antioxidantov majú aj vysoký obsah vlákniny. Ak sa pozrieš na nutričné hodnoty, tak vidíš, že 38 % chia je vlastne čistá vláknina. Na tú veľa ľudí nemyslí pri skladbe svojho jedálnička, ale je pre naše telo veľmi potrebná. A obzvlášť pre ľudí, ktorí sa venujú cvičeniu a majú zvýšený príjem bielkovín a hlavne tmavého mäsa. Ak si chceš udržať zdravý tráviaci systém, mal by si prijať denne 10-13 gramov vlákniny na každých 1000 kalórií, ktoré prijmeš. Okrem toho vláknina mierne vyrovnáva hladiny cukru v krvi a udržuje v rovnováhe črevnú mikroflóru.

Potláča apetít. Ako? Opäť je to vďaka vláknine. Tým, že neviaže vodu, zväčší svoj objem v žalúdku a dostaví sa moment nasýtenia skôr, ako stihneš zjesť ďalšie kalórie. Ako si si všimol, vláknina je veľmi dôležitá pre tvoje telo a ak si nesleduješ jej denný príjem a máš problémy s trávením, sleduj si príjem vlákniny (napr. aj cez aplikáciu MyFitnessPal) a zvýš jej denný príjem. Uvidíš, že po niekoľkých dňoch či týždňoch pocítiš zlepšenie.

Chia tiež spevňujú tvoje kosti. Majú vysoký obsah vápnika, ktorý prospieva pevnosti a hustote kostí a taktiež bóru, ktorý pomáha metabolizovať vápnik, horčík, mangán a fosfor na zdravý rast kostí a svalov. Tieto látky sú tiež potrebné pre udržiavanie pevných a kvalitných zubov.

Majú aj vysoký obsah kyseliny linolovej, ktorá pomáha pri vstrebávaní vitamínov rozpustných v tukoch, teda vitamíny D,E, K a A. Obsahujú tiež aminokyselinu tryptofán, ktorá pozitívne vplýva na kvalitu spánku a mangán, ktorý zlepšuje vstrebávanie vitamínu B1 a H.

Chia semienka sa hodia do pudingu, či želé.

Ako ich zaradiť do jedálnička?

Chia semiačka nemajú skoro žiadnu chuť. Vyzerajú podobne ako zrnká maku, len sú o trocha väčšie. Po namočení do vody alebo inej tekutiny sa ich objem niekoľkonásobne zväčší a okolo tohto malého zrniečka sa vytvorí priehľadný rôsolovitý obal. Ak dáš do pohára niekoľko lyžíc chia a zaleješ ich vodou, vytvorí sa hmota podobná pudingu či želé.

Ak teda chceš zaradiť chia do potravy, máš niekoľko možností, ako na to. Buď ich budeš jednoducho zapíjať vodou, alebo ich budeš primiešavať do nápojov. Vďaka svojej konzistencii spomaľujú vstrebávanie potravín a pomáhajú telu spracovať látky, ktoré spolu s nimi idú do žalúdka a získať z nich tak čo najviac živín. Hodia sa teda aj do proteínového nápoja. Môžeš si ich dať aj do džúsu, smoothie či čaju.

Dajú sa využiť tiež v pečení. Síce nedodajú zdravým koláčom chuť, ale výrazne vylepšia ich nutričné hodnoty. Vďaka tomu, že sajú vodu sa používajú aj na zhusťovanie cesta či polevy. Okrem toho sa dajú použiť aj na prípravu chia pudingov či džemov.

Ako rozpoznám kvalitné chia semiačka od tých nekvalitných?

Dnes už chia netreba hľadať len v obchodoch so špeciálnou výživou, ale sú dostupné často aj vo väčších supermarketoch. To je síce pohodlné, ale treba si dať pozor aj na to, aká je ich kvalita. Dobré chia sa dajú rozoznať od zlých veľmi ľahko. Ak sa pozrieš cez obal na semiačka, mali by byť všetky približne rovnako veľké, nemali by byť v balení výrazne menšie či väčšie semiačka. Taktiež musia byť všetky buď čierne, hnedé alebo biele. Určite sa vyhni baleniam, kde sú červené semiačka. To, že sú červené značí, že sú ešte nedozreté. Chia sú stále ešte veľmi čisto pestované a pri ich pestovaní sa nepoužívajú pesticídy.

Chia semienka sú nutričnou bombou.

Záver

Teraz už vieš asi všetko dôležité o chia semiačkach a ich benefitoch. Sú niečo ako nutričná bomba a určite by si ich mal aspoň vyskúšať. Ľahko si na new zvykneš a tvoje telo sa ti za to odvďačí pevným zdravím a bezproblémovým trávením.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk