Pravdepodobne každý, kto cvičí vie, že základné makronutrienty sú bielkoviny, sacharidy a tuky. Nie každý ale vie viac detailov o sacharidoch, o tom, že existujú viaceré formy sacharidov a že práve v posledných rokoch toľko skloňovaná laktóza patrí medzi oligosacharidy, ktoré majú veľký význam pre naše zdravie. Poďme sa teda pozrieť bližšie na túto kategóriu cukrov a konkrétne sa pozrime aj na laktózu.

Sacharidy

Pre laickú verejnosť viac známe ako cukor - sa delia na tri formy:

  • monosacharidy – to sú jednoduché sacharidy. Často mávajú sladkú chuť a medzi najznámejšie monosacharidy patrí glukóza a fruktóza.

  • oligosacharidy – to sú molekuly obsahujúce viacero monosacharidov. Podľa toho, koľko monosacharidových jednotiek obsahujú poznáme disacharidy (2 monosacharidové jednotky), trisacharidy (3 monosacharidové jednotky) atď.
  • polysacharidy - to sú molekuly obsahujúce veľké množstvo monosacharidov. Medzi najznámejšie polysacharidy patrí napr. škrob, celulóza, pektín či glykogén. Na rozdiel od monosacharidov štandardne nemajú sladkú chuť.

Disacharidy

Najznámejšou kategóriou oligosacharidov sú práve disacharidy, čo sú vlastne cukry zložené z dvoch monosacharidových podjednotiek. Medzi najznámejšie disacharidy patrí:

  • laktóza – mliečny cukor
  • maltóza – sladový cukor, získava sa najmä zo zemiakov a v prírode sa dá nájsť napr. v pomarančovej kôre.
  • sacharóza – repný (stolový) cukor, ktorý sa skladá z jednej molekuly glukózy a jednej molekuly fruktózy. Získavame ju z cukrovej repy a cukrovej trstiny. Bežne sa používa na sladenie potravín.

Najdôležitejšia funkcia disacharidov v našom tele je energetická funkcia – sú zdrojom energie pre naše telo.

Väčšina oligosacharidov sa v tele správa ako rozpustná vláknina a vďaka tomu zabraňuje problémom s trávením a hlavne so zápchou. Nadmerný príjem oligosacharidov môže mať ale na opačnej strane vplyv na zvýšené nadúvanie brucha a silnú plynatosť.

Na to, aby sa disacharidy mohli absorbovať v tenkom čreve, potrebuje naše telo enzýmy na ich rozloženie na menšie monosacharidy. Pri častom pocite nadúvania, plynatosti a bolesti brucha sa odporúča spraviť si vyšetrenie na laktózovú intoleranciu. Tá je posledné roky veľmi rozšírená ako u detí, tak u dospelých osôb.

Čo je to laktóza?

Laktóza je oligosacharid, ktorý bežne poznáme pod názvom „mliečny cukor“. Nakoľko sa skladá z dvoch monosacharidov – glukózy a galaktózy, patrí do skupiny disacharidov.

Laktóza sa nachádza napríklad v mlieku, tvarohu, syroch, jogurtoch a pod. A keďže mlieko sa nachádza v mnohých pekárenských výrobkoch, nátierkach, masle, sladkostiach, zmrzlinách atď., dá sa povedať, že laktóza je skoro všade.

Laktózu nájdeš bežne v mlieku, tvarohu, syroch...

Okrem týchto potravín sa laktóza nachádza vo veľkom množstve aj v materskom mlieku. Vďaka nej získava novorodenec dostatok energie potrebnej na rast a naberanie hmotnosti. Výhodou je to, že laktóza na rozdiel od monosacharidov nie je sladká a tak zbytočne nepresladzuje ani materské mlieko.

Laktóza sa v tele zdravého človeka rozkladá za pomoci enzýmu zvaného laktáza. Tento enzým rozkladá laktózu na samostatnú glukózu a galaktózu. Niektorí majú ale nedostatok tohto enzýmu a trpia tzv. nedostatkom laktázy, resp. laktózovou intoleranciou. Nestrávená laktóza spôsobí v čreve to, že si z neho „vytiahne“ vodu a spôsobí hnačku.

V hrubom čreve sa premení na plyny a tie spôsobujú nadúvanie, bolesti brucha a tento stav zriedkavo môže spôsobiť aj zvracanie. Ak sa ti po požití jedál bohatých na laktózu objavujú tieto príznaky, navštív lekára a ten ti bezplatne spraví testy na laktózovú intoleranciu.

Dnes mnoho ľudí trpí neznášanlivosťou laktózy, ktorá sa prejavuje problémami s trávením

Bezlaktózové potraviny

Intolerancia na laktózu je dnes tak rozšírená, že výrobcovia potravín reagujú na potreby týchto ľudí a väčšinu potravín nájdeš v regáloch obchodov aj vo verzii lactose-free. Taktiež viaceré mliečne výrobky majú dnes pridanú laktázu, aby pomáhali v bezproblémovom trávení.

Bežne sa dá kúpiť bezlaktózové mlieko, tvaroh, cottage cheese, jogurty či čokoláda. Ceny týchto potravín sú o niečo vyššie, ale nie je to taký cenový rozdiel ako pri potravinách s lepkom/bez lepku.

Bezlaktózové doplnky výživy

Okrem výrobcov bežných potravín myslia na túto skupinu ľudí aj viacerí výrobcovia doplnkov výživy. Dnes už je na výber niekoľko desiatok druhov bezlaktózových proteínov, srvátkové, rastlinné či hovädzie.

Okrem bezlaktózových proteínov existujú už aj bezlaktózové gainery. Ostatné doplnky výživy ako kreatín, spaľovače či kĺbová výživa sú štandardne bez obsahu laktózy a netreba sa báť toho, že by mohli spôsobovať problémy s trávením.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk