Tento článok je určený najmä pre začiatočníkov, ktorí len začínajú navštevovať posilňovňu a nevedia, ako by sa v nej mali správať a aké sú v nej nepísané pravidlá. Nielen začiatočníci robia chyby. Často aj ľudia, ktorí cvičia roky robia veci, ktoré do posilňovne nepatria. Poďme sa pozrieť na to, čomu by si sa počas tréningu mal vyvarovať.

Najzákladnejšia vec je uterák. Bez toho ťa dokonca do mnohých posilňovní ani nepustia. Či je leto alebo zima, každý sa počas cvičenia potí. Nielen tí, čo cvičia na strojoch by mali mať uterák. Aj pri cvičení s voľnými váhami je uterák nepostrádateľný, lebo pot kvapká z celého tela na podlahu. Je dobré sa v takomto prípade poutierať po každej sérii, aby si obmedzil kvapkanie potu na zem. Pri cvičení na strojoch je to jasné, nikto si nechce po tebe sadnúť či ľahnúť na mokrý stroj. Je to veľmi nehygienické, lebo s potom sa môžu šíriť aj rôzne kožné ochorenia.

Do fitka si nezabudni uterák.

S uterákom a potením je spojená aj obuv. Vyber si adekvátnu obuv, v ktorej sa ti dobre cvičí a zároveň ochráni aspoň čiastočne tvoju nohu, ak ti niečo na ňu padne. Vo fitku je mnoho vecí, ktoré si môžeš hodiť nevedomky na nohu sám, alebo niekomu inému padne a pomliaždi ti prsty. Je veľký rozdiel, či ti padne kettlebell na nohu s pevnou obuvou, alebo na nohu s kúpaliskovými šlapkami. Okrem toho ti šlapky neposkytujú dostatočnú oporu pri viacerých ťažkých cvikoch.

Upratuj si po sebe pomôcky, ktoré si použil. Platí to nielen pre jednoručné činky, ale aj závažia z veľkých činiek, kettlebelly, expandre či foam rollery. Často musia všetok neporiadok upratovať po zatvorení fitka ženy, ktoré nevyzerajú ako Arnold Schwarzenegger a ani nemajú jeho silu a musia sa naťahovať s ťažkými váhami po takýchto nespratníkoch.

Pomôcky ulož na svoje miesto.

Obmedz telefonovanie a používanie mobilu. Najlepšie, čo môžeš spraviť je, ak si mobil necháš v skrinke v šatni. Nebude ťa rozptyľovať a dokážeš sa plne sústrediť na tréningové nasadenie. Hodinu bez sociálnych sietí a kontaktu s kamarátmi určite vydržíš.

Ak chceš prehodiť pár slov s niekým z fitka, rob to počas jeho prestávok medzi sériami, nikdy nie počas série. Rušíš tak jeho koncentráciu v najdôležitejšiu chvíľu.

Používaním telefónu zbytočne strácaš cenný čas na cvičenie.

Ak necvičíš na lavičke alebo stroji, zober si uterák preč. Zbytočne blokuješ miesto iným ľuďom, ktorí by tam chceli cvičiť.

Cvič s rozumom. Ak si začiatočník, snaž sa v prvom rade zvládnuť správnu techniku cvikov a až potom sa snaž o silové výkony a skúšky maximálky. Dvíhanie vysokých váh s nesprávnou technikou ti môže spôsobiť zranenia a taktiež to vyzerá komicky. Platí to tiež na cvičenie s dopomocou, kedy ti tvoj sparing pomáha od prvého opakovania. Je to úplne zbytočné.

NIKDY sa nevysmievaj ľudom, ktorí sú buď príliš obézni alebo naopak až príliš chudí. Títo ľudia si naopak zaslúžia podporu, lebo sa odhodlali zmeniť svoju postavu a životný štýl. Každý, kto začne cvičiť robí najskôr mnoho chýb, ale nie je to dôvod na to, aby si sa mu smial. Radšej ich podpor v ich snahe a pochváľ ich progres.

Nesnaž sa spraviť z posilňovne zoznamku. Samozrejme, aj tu sa vieš zoznámiť s niekým, kto sa ti páči a je to úplne v poriadku. Nerob ale to, čo robia mnohí Casanovovia, že obháňajú každé dievča vo fitku. Je to otravné a akurát ich tým znechutíš.

Používaj deodorant. Možno sa čuduješ, že to tu vôbec čítaš, ale veľa ľudí extrémne zapácha nielen po tréningu, ale dokonca aj na jeho začiatku. Je prirodzené, že každý sa počas cvičenia potí, ale pach potu z viacerých ľudí na malom priestore môže byť veľmi nepríjemný.

S tým sú spojené aj pomôcky na cvičenie, bandáže a uterák. Taktiež, mnohí ľudia si pravidelne neperú a nečistia uteráky, bandáže na zápästia či lakte a tie po čase dokážu naozaj silne zapáchať.

Cvič rozumne, aby si druhým zbytočne nezaberal miesto na cvičenie. Napríklad, ak chceš cvičiť bicepsový zdvih v stoji, nepotrebuješ si odkladať činku do drepovacieho stojanu. Stačí, ak si ju vždy na začiatku dvihneš zo zeme. Je to logické – drepovací stojan sa preto volá drepovací, lebo je určený primárne na drepy a nie na cvičenie bicepsu.

Nekrič pri cvičení. Je úplne normálne, ak si počas série trocha pokričíš či hlasne odfúkneš, ale nehulákaj zbytočne preafektovane. Síce si to možno videl vo videu Ronnieho Colemana a vyzeralo to cool, ale u väčšiny ľudí to vyzerá silene a smiešne. Najmä vtedy, ak na to vôbec nie je dôvod a ty cvičíš izolovaný bicepsový zdvih.

Obmedz debaty medzi sériami na minimum. Prišiel si predsa cvičiť a nie rečniť. Ak vo fitku stretneš kamaráta, odcvičte si obaja to, čo máte v pláne a po cvičení si choďte sadnúť niekde, kde budete mať kľud a môžete sa tam porozprávať. Tieto debaty vo fitku sa môžu zbytočne predlžovať a tréningové nasadenie ide prudko dole. A s ním aj výsledky.

Netvár sa ako majster sveta a neraď všetkým naokolo, čo majú robiť (ak sa ťa na to sami nespýtajú). Skoro v každom fitku existuje človek, ktorý sa počas prestávok prechádza a radí ostatným naokolo, čo majú robiť inak, čo majú zmeniť a ako by sa to dalo robiť lepšie atď. A paradoxne, sám často nemá ohurujúce výsledky. Nie každého zaujímajú tvoje rady a väčšinu návštevníkov fitka to bude otravovať.

Ako vidíš, tých pravidiel nie je až tak veľa. Správaj sa v posilňovni tak, ako chceš, aby sa správali ostatní. Sú posilňovne, kde sa všetci poznajú, tvoria istú komunitu a dokonca si aj pomáhajú v istení pri sérii, bez problémov sa striedajú medzi sériami aj za cenu výmeny držiakov na kladkách či prihadzovaní alebo zhadzovaní kotúčov pri drepovaní po každej sérii. Ak sú všetci návštevníci fitka rozumní a dodržiavajú hore uvedené pravidlá, cvičenie je oveľa príjemnejšie.

Autor: Mgr. Daniela Garančovská • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk