loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €
Brokolica – prečo ju jedia všetci kulturisti?

Brokolica – prečo ju jedia všetci kulturisti?

Stravovanie

08.01.2019

Prečítané: 1642x

Aj ty si si všimol, že v mnohých videách, v ktorých kulturisti prezentujú svoj jedálniček sa nachádza brokolica? Ak si pozrieš videá z prípravy na súťaž, veľmi často ju používajú ako prílohu k mäsu. Prečo je taká obľúbená? Brokolica jednoznačne patrí do skupiny najzdravších druhov zeleniny. Niektorí ju milujú, iní nenávidia. Tí, čo ju cielene konzumujú vedia veľmi dobre, prečo to robia. Brokolica sa právom radí do skupiny najvýživnejších a najzdravších potravín a ak sa jej vyhýbaš, mal by si jej dať šancu.

Nutričné hodnoty

Poďme sa pozrieť na základné informácie o brokolici, teda na jej nutričné hodnoty. 100 gramov surovej brokolice obsahuje:

  • len 34 kalórií
  • 7 gramov sacharidov, z toho 2,6 gramu tvorí vláknina a 1,7 gramu cukor
  • 2,8 gramu bielkovín
  • 0,4 gramu tuku
  • neobsahuje cholesterol

Nutričné hodnoty sa dajú považovať za dobré, aj keď v porovnaní s inými druhmi zeleniny nie sú ničím výnimočné. Ako vidíš, dobre sa hodí do jedálnička na zvýšenie príjmu vlákniny, ale určite nebude hlavným zdrojom bielkovín či sacharidov v tvojom jedálničku.

Čo je oveľa zaujímavejšie je obsah vitamínov, minerálov a antioxidantov. V 100 gramoch brokolice nájdeš 90 mg vitamínu C, čo vôbec nie je málo. Ak zješ viac ako 550 gramov brokolice, prijmeš toľko vitamínu C ako v klasickej 500 mg tablete.

Okrem toho vyniká obsahom vitamínu K (102 mcg/100 gramov), kyseliny listovej (63 mcg/100 gramov) a mangánu (0,2 mg/100 gramov). Obsahuje tiež vitamíny skupiny A, B a E, vápnik, železo, horčík, draslík, zinok a selén.

Pri kúpe brokolice hľadaj čo najtmavšie kusy. Tie obsahujú najviac betakaroténu a vitamínu C. Nekupuj brokolicu s nevýraznou farbou a zvädnutými ružičkami.

Najtmavšie ružičky brokolice obsahujú najviac vitamínov.

Antioxidanty

Okrem vitamínov a minerálov v nej nájdeš aj sulforafan. Ak si o tejto látke nikdy nepočul, čítaj ďalej. Sulforafan je antioxidant radiaci sa do skupiny fytochemikálií a je známy svojimi protirakovinovými účinkami. Jeho veľkou nevýhodou je to, že je veľmi citlivý na zvýšenú teplotu a preto sa tepelnou úpravou ničí na hodnoty blízke nule. Z toho logicky vychádza, že optimálne pre telo bude, ak ju budeš jesť surovú. A ešte lepšie, ak ju odšťavíš. Áno, počuješ dobre. Nerobí to skoro nikto, ale ak ti ide o maximalizáciu účinku sulforafanu z brokolice, mal by si si ju odšťavovať, resp. z nej robiť smoothie.

Brokolica je chutná aj v smoothie.

Okrem protirakovinových účinkov pomáha vyrovnávať hladinu cukru v krvi, znižuje hladinu cholesterolu a oxidačný stres.

Sulforafan nie jediný zástupca antioxidantov v brokolici. Luteín a zeaxantín sú karotenoidy, ktoré sú veľmi prospešné pre telo, ktoré si ich nedokáže samo vyrobiť a preto ich musí prijímať zo stravy. Obe tieto látky pôsobia pozitívne na zrak. Zlepšujú ostrosť videnia a zabraňujú degenerácii sietnice.

A tu pozitíva nekončia. Brokolica má protizápalové účinky a vďaka vysokému obsahu vlákniny pomáha znižovať veľké výkyvy hladiny cukru v krvi. Pozitívne pôsobí na kardiovaskulárny systém a znižuje hodnotu „zlého“ LDL cholesterolu a zvyšuje hodnotu „dobrého“ HDL cholesterolu. Aj za túto dobrú vlastnosť je zodpovedná vláknina. Rozpustná vláknina sa dokáže naviazať na cholesterol, ktorý sa tak ľahšie vylúči z tela von.

Viaceré vedecké štúdie tiež potvrdili jej pomoc pri spomaľovaní starnutia. Ako už vieš, brokolica je dobrým zdrojom vitamínu C. Ten je veľmi dôležitý pri budovaní silnej imunity a zdravia kostí a kĺbov. Okrem vitamínu C pôsobí na kosti a kĺby aj vitamín K a fosfor.

Vďaka vysokému obsahu vlákniny pomáha v trávení potravy a sulforafan redukuje baktérie typu Helicobacter pylori. Táto baktéria sa veľmi často vyskytuje u ľudí a sulforafan dokáže jej množstvo v žalúdku znížiť až o desiatky percent.

Ako si môžeš brokolicu pripraviť?

Brokolica sa môže jesť surová a tepelne upravená. Surová sa hodí najmä do smoothie nápojov. Ak nemáš brokolicu rád, ale chceš ju jesť kvôli jej vlastnostiam, skús ju pripraviť ako smoothie napr. s kiwi. Chuť brokolice sa zjemní a bez problémov dostaneš do tela veľké množstvo brokolice. Aj keď tepelná úprava znižuje množstvo vitamínu C a antioxidantov, stále je v nej dostatok vlákniny, ktorá je taktiež veľmi dôležitá.

Autor: Štefan Garančovský • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Priberá sa z pečiva?

Priberá sa z pečiva?

Je dôvodom tvojho nechudnutia alebo priberania to, že ješ pečivo? Naozaj je také zlé ako sa hovorí a keď chceš schudnúť, bez toho, aby si ho vyradil zo stravy nemáš šancu zhodiť čo i len kilo? V našom regióne patrí chlieb medzi základné potraviny. Odmalička sme si do školy nosili chlieb či rožky so syrom, šunkou či rôznymi domácimi pomazánkami. Na pečive v mladosti vyrástli tisíce detí a aj v dospelosti sa nachádza takmer v každej domácnosti. Mali by sme ho úplne vyradiť len preto, lebo sme sa o ňom dočítali v rôznych článkoch a ženských magazínoch? Poďme sa pozrieť na to, aká je pravda a či sa musíš pri ceste za vyrysovanou postavou vzdať pečiva, alebo nie.

Káva – je zdravá, alebo by si sa jej mal vyhýbať?

Káva – je zdravá, alebo by si sa jej mal vyhýbať?

Názory na kávu sú dva. Jeden je kladný a hovorí o tom, že káva je zdravá a v rozumnej miere by ju mal piť takmer každý. Druhý názor, s ktorým sa bežne stretávame je ten, že káva je veľmi nezdravá a nemali by sme ju vôbec piť. Aká je pravda? Naozaj by sme mali kávu navždy vyradiť zo svojho života a nahradiť ju iným nápojom?

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO