Športové nápoje, bežne známe najmä ako „ionťáky“ narozdiel od proteínu či kreatínu nepatria medzi najbežnejšie používané suplementy. Väčšinou po nich siahnu len vytrvalostní športovci. Treba dať pozor na to, že za posledné roky vyrástli okrem ionťákov aj ďalšie kategórie športových nápojov a to sú nápoje, ktoré sú vytvorené na pitie počas tréningu či tesne po jeho skončení. Ich úlohou je najmä doplnenie dôležitých látok do tela čo najrýchlejším možným spôsobom. Vďaka ich tekutej forme sú veľmi rýchlo vstrebateľné a ak sú tvoje tréningy veľmi náročné a dlhé, môžu ti pomôcť k vyšším výkonom a kvalitnejšej potréningovej regenerácii.

Aké typy ionťákov existujú?

Poznáme tri typy nápojov:

  • hypotonický nápoj
  • izotonický nápoj
  • hypertonický nápoj

Hypotonický nápoj

Vyznačuje sa nízkym obsahom sacharidov s koncentráciou nižšou ako krv. Dokáže telu poskytnúť rýchle doplnenie tekutín s menším obsahom sacharidov. Vďaka ich nižšej koncentrácii sa dokáže voda z nápoja dostať cez črevnú stenu do krvi, čiže sa presúva z miesta s nižšou koncentráciou (z čreva) do oblasti s vyššou koncentráciou (do krvi). Vyznačujú sa koncentráciou sacharidov menšou ako 6 %. Je vhodný v prípadoch, kedy je tvojou najväčšou prioritou hydratácia organizmu.

Izotonický nápoj

vyšší obsah sacharidov, dokáže telu dodať 1,5-2x viac sacharidov ako hypotonické nápoje (približne 6-8 % jeho obsahu tvoria sacharidy). Má podobnú koncentráciu ako ľudská krv. Izotonické nápoje sú vhodné najmä pre kratšie tréningy s vysokou intenzitou, kde je potrebné okrem hydratovania aj zásobovanie sacharidmi. Pri rýchlom požití veľkého množstva tohto nápoja či pri kombinovaní s inými zdrojmi sacharidov ako sú napr. športové gély či tyčinky môže spôsobovať bolesti brucha.

Pre vtrvalostné tréningy sa hodí najlepšie hypotonický alebo izotonický nápoj

Hypertonický nápoj

Je to nápoj s najvyšším obsahom sacharidov s vyššou koncentráciou ako je krv. Je vhodný na rýchle doplnenie makronutrientov do tela. Nehodí sa na situácie, kedy je prioritou doplnenie vody, čiže napr. na dlhé vytrvalostné tréningy. Prečo? Dôvod je jednoduchý. Po vypití hypertonického nápoja sa dá predpokladať, že obsah tvojich čriev bude tiež celý viac či menej hypertonický. Aby tvoje telo dokázalo tieto látky využiť, presunie vodu z krvného obehu späť do čreva, aby znížilo hypertonicitu obsahu čreva a aby sa živiny mohli dostať cez stenu čreva ďalej. Tým v podstate dehydruje ešte viac tvoje telo a odoberá vodu z krvi, čo je pri dlhom a náročnom tréningu nežiaduci jav. Výsledkom je ešte väčší smäd a často nepríjemné bolesti brucha. Ak chceš pri náročnom tréningu doplniť telu tekutiny, vyhni sa hypertonickým nápojom. Využívaj ich len vtedy, ak chceš telu dodať rýchlo makronutrienty a na dlhé a náročné tréningy si radšej zober hypotonický alebo izotonický nápoj.

Ostatné zložky ionťákov

Ako isto vieš, tieto nápoje neobsahujú len sacharidy, ale aj elektrolyty, vitamíny, minerály, kofeín či dokonca aj aminokyseliny. Elektrolyty zabezpečujú správnu funkciu buniek a ovplyvňujú retenciu vody v tele. Vápnik a draslík podporujú správnu funkciu svalov, zinok ovplyvňuje využitie energie, horčík dobre pôsobí na regeneráciu po výkone. Vitamín C je dôležitý antioxidant a pre vytrvalostných športovcov je dôležitý aj obsah vitamínov rady B.

Tréningové a potréningové nápoje

Okrem klasických ionťákov sú dostupné aj nápoje na pitie počas tréningu a potréningové nápoje. Tie majú často oveľa vyšší obsah aminokyselín a BCAA ako klasické ionťáky. Ich prioritou je rýchla regenerácia organizmu. Preto v nich nájdeš aj napr. kreatín, regeneračné komplexy a bielkoviny. Sú vhodné najmä pre cvičencov, ktorí zaťažujú svoje telo dlhými a častými tréningami a potrebujú doplnok výživy, ktorý im umožní rýchlejšiu a lepšiu regeneráciu, aby boli čo najskôr pripravení na ďalší tréning.

Ak si nevieš vybrať z dostupných produktov, inšpiruj sa tu:

Unisport od výrobcu Nutrend

Tento koncentrát na prípravu hypotonického iontového nápoja patrí medzi najpredávanejšie druhy iontových nápojov a často ho nájdeš aj vo fitkách, kde ho predávajú bežne za barom. Okrem sacharidov obsahuje aj sodík, draslík, fosfor, horčík a na zlepšenie tréningovej koncentrácie bol pridaný aj taurín. Jeho výhodou je výborné ochutenie a široká paleta dostupných príchutí. Na zimu sa hodia viac sladšie príchute a na teplé letné dni niečo osviežujúce ako napr. citrón či ružový grep. Z jedného balenia dokážeš pripraviť 70-90 litrov hotového nápoja.

Hypotonic Sport Drink od výrobcu Best Nutrition

Podobný produkt ako Unisport. Rozdiel medzi týmito dvomi suplementmi je v tom, že tento hypotonický nápoj je obohatený naviac o vitamíny B,C a E a má vyšší obsah vápnika, horčíka, draslíka a sodíka.

Recon od výrobcu Muscle Pharm

Recon je potréningový nápoj, ktorý má na rozdiel od predošlých ionťákov aj pridané bielkoviny, ktoré sú z viacerých zdrojov – rýchlovstrebateľná hydrolyzovaná srvátka, micelárny kazeín a srvátkový koncentrát. Okrem toho obsahuje aj 5 g kreatínu, leucín a glutamín. Je dobrou voľbou pre cvičencov, ktorí majú za sebou ťažký a dlhý tréning a potrebujú telu dopriať kvalitnú regeneráciu.

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: www.pixabay.com • Zdroj: www.protein.sk