loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 8:00 - 16:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 60.00 €

Všetko, čo potrebujete vedieť o L-Karnitíne

Vysvetlenie pojmov

03.12.2014

Prečítané: 18184x

L-karnitín je súčasťou každodennej stravy. Obsahuje ho predovšetkým tmavé mäso (jahňacina, hovädzina, zverina), no je možné ho prijímať aj vo forme doplnkov výživy. Hrá zásadnú úlohu v energetickom metabolizme v tele pri zvýšených nárokoch na výkonnosť a vytrvalosť a pomáha pri dlhodobom redukovaní telesnej hmotnosti.

Čo je L-karnitín

L-karnitín je životne dôležitá a prirodzene sa vyskytujúca aminokyselina nachádzajúca sa najmä v červenom mäse a iných zdrojoch a je prirodzene produkovaný v tele. Hrá zásadnú úlohu v energetickom metabolizme v tele. Má za úlohu transportovať mastné kyseliny do energetických zdrojov v bunkách (mitochondrií), ktoré mastné kyseliny menia na energiu. Bez prítomnosti L-Karnitínu sa mastné kyseliny do mitochondrií nedostanú.

L-karnitín je veľmi dôležitý pri dodávaní energie do mnohých orgánov v tele (napr. do srdca, svalov, pečene a buniek imunitného systému), a tak umožňuje ich funkciu. Takisto má L-Karnitín aj detoxikačnú funkciu, pretože prispieva k odstraňovaniu medziproduktov metabolizmu.

Výskyt v ľudskom tele?

Ľudské telo obsahuje okolo 20-25 g L-karnitínu. Vysoké nároky na energiu majú tieto orgány a bunky: srdce, pečeň, svaly, bunky imunitného systému, ľadviny, mozog, nervy, spermie. Obsahujú veľmi vysokú hladinu L-karnitínu a bez dostatočného prísunu nemôže byť ich funkcia vyhovujúca.

Účinnosť L-karnitínu na organizmus

  1. Získava energiu z tukov, a tak podporuje a zvyšuje výdrž pri športových výkonoch.
  2. Je dôležitý pri rekonvalescencii.
  3. Zabezpečuje prísun energie do srdca a buniek v imunitnom systéme.
  4. Zabraňuje okamžitému nástupu únavy pri námahe.

Ktoré jedlá obsahujú L-karnitín

L-karnitín je súčasťou každodennej stravy. Obsahuje ho tmavé mäso (jahňacina, hovädzina, zverina). Ryby, hydina, mlieko, rastlinné produkty obsahujú zanedbateľné množstvo L-karnitínu. Bežne v strave prijmeme 30-300 mg L-karnitínu denne.

Obsah L-karnitínu podľa typu potravy:

  • Zverina, hovädzina: 1000-2200 mg/kg
  • Bravčové a králičie mäso: 200-300 mg/kg
  • Hydina: 60-300 mg/kg
  • Ryby: 60-200 mg/kg
  • Klobása: 10-200 mg/kg
  • Mlieko, syr a mliečne výrobky: 10-100 mg/kg
  • Huby: 10-50 mg/kg
  • Ovocie, zelenina, oriešky a obilie: 0-10mg/kg

Význam L-karnitínu

Zvýšený príjem L-karnitínu aj vo forme doplnkov stravy má pozitívny vplyv na telesnú kondíciu a zdravie. Postačujúci príjem L-karnitínu je obzvlášť dôležitý pri fyzickej námahe a pri určitých javov, ako napr. únava, stres, tehotenstvo a kojenie, starnutie, vegetariánstvo, nevyvážená strava, diéty pri chudnutí.

Kto by mal užívať L-karnitín?

  • Športovci výkonnostní aj rekreační
  • Ľudia pri redukčnej diéte
  • Tehotné a ženy, ktoré koja
  • Starší ľudia
  • Vegetariáni
  • Diabetici
  • Ľudia, ktorí si mienia udržať lepšie zdravie

L-karnitín a doping

L-karnitín nie je doping. Je to naturálna látka, ktorá sa prirodzene nachádza v strave a poskytuje pomoc športovcom pokryť zvýšené nároky na výkonnosť a vytrvalosť. Samotný L-karnitín nezvyšuje výkonnosť špičkovým športovcom nefyziologickou cestou, jednoducho povedané, nie je na zozname zakázaných stimulantov.

L-karnitín a chudnutie

L-karnitín môže preukázateľne pomôcť pri dlhodobom redukovaní telesnej hmotnosti v rámci zdravotného programu alebo programu zvyšovania fyzickej kondície. Štúdie preukázali, že kombinácia L-karnitínu ako doplnku výživy a súčasne zníženie kalorického príjmu, najlepšie v spojení s pravidelnou fyzickou aktivitou, vedie k úprave hmotnosti.

Vedci dokázali, že L-karnitín urýchľuje spaľovanie tukov z potravy. Ak je L-karnitin užívaný súbežne s tukmi, potom sa spaľujú rýchlejšie a v tele sa ich oveľa menej usadí. 

Užívanie karnitínu

L-karnitín je najlepšie užívvať ráno, pri obede a skoro poobede, rovnako ako vitamíny. Neodporúča sa užívať večer pred spaním, pretože ak sa zvýši denná odporúčaná dávka, môže to viesť k vyššej aktivite a zvýšeniu bdelosti. Dokonca užívanie veľkého množstva L-karnitínu po ôsmej hodine večer môže výrazne narušiť zaspávanie a spánok.

L-karnitín by sa mal užívať v malých dávkach 500-1000 mg, pri jedle alebo po ňom. Pri redukčných diétach, v tehotenstve, u vegetariánov a športovcov, sa môžu užívať až 3-5 g denne ako doplnok výživy. V praxi športovci pred súťažou zvyšujú dávku až na 3-5 g denne.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

Zázračný nápoj na okamžité chudnutie

Zázračný nápoj na okamžité chudnutie

Keď Vás trápia kilá navyše, alebo bojujete s nadváhou už dlhú dobu a neviete si s ňou poradiť, máme pre Vás ideálne riešenie. Toto Vám zaručene pomôže! Pripravte si tento zázračný lektvar, vyrobený zo zdravých a čisto prírodných zložiek, nedáte šancu ukladaniu tuku do problémových partií a navždy sa zbavíte neželaných kíl.

Popis a rozdelenie spaľovačov tuku

Popis a rozdelenie spaľovačov tuku

Ak máte v pláne zhodiť prebytočné kilá alebo potrebujete schudnúť po fáze, kedy ste naberali svalový objem, spaľovače tuku vám dokážu veľmi efektívne pomôcť. Na trhu existuje množstvo druhov týchto suplementov a pre skutočne bezpečné a spoľahlivé výsledky je potrebné sa v nich vyznať.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO