loader black loader black loader product loader white
Potrebujete poradiť? Ozvite sa našej Nike. +421 914 777 111 (Po - Pia: 9:00 - 15:00)
Pre dopravu zdarma
ostáva nakúpiť za 100.00 €
7 druhov zeleniny, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

7 druhov zeleniny, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

Stravovanie

02.10.2023

Prečítané: 130x

Vyvážená strava zohráva kľúčovú úlohu pri udržiavaní dobrého zdravia a zelenina je základnou zložkou tejto stravovacej rovnice. Spomedzi množstva dostupných druhov zeleniny niektoré vynikajú výnimočnými výživovými hodnotami, pokiaľ ide o vitamíny, minerály a antioxidanty. V tomto článku sa budeme zaoberať siedmimi druhmi zeleniny, ktoré by si mal pravidelne zaraďovať do svojho jedálnička pre ich pôsobivé zdravotné účinky. Nadviažeme tak na predošlý článok, v ktorom sme popísali 7 najzdravších druhov bežne dostupného ovocia.

Špenát

Špenát je nutričnou jednotkou, plnou vitamínov A, C a K. Je tiež skvelým zdrojom kyseliny listovej, železa a vlákniny. Vitamín A je nevyhnutný pre zdravý zrak, vitamín C posilňuje imunitný systém a vitamín K zohráva dôležitú úlohu pri zrážaní krvi. Špenát je tiež bohatý na antioxidanty, najmä luteín a zeaxantín, ktoré sú prospešné pre zdravie očí. Využiť sa dá úplne všade. Či v surovom stave do smoothie, ktoré síce zafarbí, ale nezmení jeho chuť, alebo priamo do slaných pokrmov a nátierok.

Cesnak

Cesnak nie je len zvýrazňovačom chuti, ale aj výživovým skvostom. Obsahuje alicín, zlúčeninu síry, ktorá je známa svojimi protizápalovými a imunitu posilňujúcimi vlastnosťami. Cesnak je bohatý na vitamín C, vitamín B6 a mangán. Pravidelná konzumácia cesnaku sa spája so zníženým rizikom srdcových ochorení a zlepšením funkcie imunitného systému. Aj preto mnohí ľudia počas choroby konzumujú cesnak v surovej forme.

Brokolica

Brokolica je známa vysokým obsahom vitamínov C a K, ako aj kyseliny listovej a vlákniny. Obsahuje tiež sulforafán, zlúčeninu so silnými protirakovinovými účinkami. Pôsobivý nutričný profil brokolice z nej robí vynikajúcu voľbu na podporu celkového zdravia a zníženie rizika chronických ochorení. Rovnako ako špenát, aj brokolica je využívaná v smoothie nápojoch. S ňou už musíš pracovať ale opatrnejšie, má silnú chuť a vôňu a nie každému táto chuť vyhovuje.

7 druhov zeleniny, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

Mrkva

Vitamín A je nevyhnutný na udržanie zdravej pokožky, zraku a silného imunitného systému. Mrkva je tiež bohatá na vlákninu a antioxidanty, takže je najlepšou voľbou na podporu zdravia pokožky a prevenciu vekom podmienenej makulárnej degenerácie (centrálnej straty zraku). Je veľmi ľahko konzumovateľná, lebo jej chuť je príjemná a môžeš si ju zobrať len ostrúhanú a nakrájanú ako snack do práce či školy. Jedna porcia (200 gramov) obsahuje len 70 kalórií a až 7 gramov vlákniny.

Kapusta

Kapusta je často označovaná za jednu z najvýživnejších druhov zeleniny na svete. Je plná vitamínov A, C a K, ako aj minerálov, ako je vápnik a draslík. Kapusta je vynikajúcim zdrojom antioxidantov vrátane flavonoidov a karotenoidov, ktoré pomáhajú chrániť bunky pred oxidačným poškodením a znižujú riziko chronických ochorení.

Hrášok

Hrášok je podceňovaná zelenina s pôsobivým profilom živín. Poskytuje značné množstvo vitamínu K, vitamínu C a mangánu. Okrem toho je zelený hrášok dobrým zdrojom rastlinných bielkovín a vlákniny, takže je cenným doplnkom vegetariánskej alebo vegánskej stravy. Môžeš ho konzumovať len ako bobuľky, alebo ak máš mladý nestriekaný hrach, môžeš ho jesť celý aj so šupkou. Výborne sa hodí aj ako príloha k mäsu či do šalátov. Práve vo forme celého struku je výbornou voľbou, lebo má príjemnú chuť a poskytuje šalátu chrumkavosť.

7 druhov zeleniny, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

Cvikla

Cvikla je známa svojou žiarivou farbou, ale je tiež plná živín. Obsahuje foláty, draslík a vitamín C. Výraznou vlastnosťou cvikly je vysoký obsah dusičnanov, ktoré môžu pomôcť zlepšiť prietok krvi, znížiť krvný tlak a zvýšiť výkonnosť pri cvičení. Je tiež bohatá na antioxidanty, najmä betalaíny, ktoré majú protizápalové vlastnosti. Vďaka zaváranej forme cvikly si ju môžeš dopriať celoročne.

7 druhov zeleniny, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

Zaradenie týchto siedmich druhov zeleniny do bežného jedálnička ti môže poskytnúť širokú škálu vitamínov, minerálov a antioxidantov, ktoré sú nevyhnutné pre celkové zdravie a pohodu. Či už si ich vychutnáš surové v šalátoch, varené na pare ako prílohu alebo rozmixované v smoothie nápojoch, tieto zeleniny môžu byť chutným a výživným doplnkom tvojich každodenných jedál. Nezabúdaj, že pestrá strava, ktorá zahŕňa rôzne druhy zeleniny, je kľúčom k využitiu celého spektra ich zdravotných výhod. Zdravá strava nie je len o sledovaní makronutrientov - bielkoviny, sacharidy a tuky, ale tiež o sledovaní príjmu vitamínov, minerálov, antioxidantov a vlákniny. Pravidelné konzumovanie väčšieho množstva zeleniny ti tiež odľahčí tráviaci systém a budeš sa po jedle cítiť ľahšie, ako keby si jedol jedlo bez zeleniny.
 

Autor: Ing. Matúš Mráz • Foto: Depositphotos Inc. • Zdroj: www.protein.sk
Páčil sa vám článok? Podeľte sa oň!
NECHCETE ZMEŠKAŤ NOVÉ ČLÁNKY?

POŠLEME VÁM INFO DO MAILU.

SÚVISIACE ČLÁNKY

7 druhov ovocia, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

7 druhov ovocia, ktoré by si mal mať pravidelne v jedálničku

Ovocie je darom prírody, je plné dôležitých vitamínov, minerálov, antioxidantov a vlákniny, ktoré vyživujú naše telo a chránia nás pred rôznymi chorobami. Spomedzi množstva dostupných druhov ovocia niektoré vynikajú svojimi výnimočnými zdravotnými účinkami. V tomto článku sa budeme venovať siedmim najzdravším druhom ovocia, ktoré by si mal pravidelne zaraďovať do svojho jedálnička: avokádo, čučoriedky, maliny, grapefruit, červené pomaranče, granátové jablká a brusnice.

Sušené mäso je výborná náhrada jedla

Sušené mäso je výborná náhrada jedla

Pokiaľ ide o zdravé občerstvenie na cesty, ktoré ti na rozdiel od čokoládovej tyčinky aj dodá potrebné nutrienty pre rast svalov, len málo čo sa môže vyrovnať chutným a výživným sušeným mäsám, známym aj ako “jerky”. Jerky je druh sušeného mäsa, ktoré bolo ochutené a konzervované s cieľom zlepšiť jeho chuť a predĺžiť trvanlivosť. Pochádza zo starovekých civilizácií a vyvinulo sa z neho obľúbené jedlo, na ktorom si pochutnávajú ľudia na celom svete. Nielenže uspokojí chuťové poháriky, ale ponúka aj množstvo benefitov pre fitness nadšencov, ktorí sa zaujímajú o svoj jedálniček a nutričné hodnoty potravín, ktoré prijímajú.

Ako zariadiť domáce fitko?

Ako zariadiť domáce fitko?

V dnešnom rýchlom svete je udržiavanie zdravého životného štýlu dôležitejšie ako kedykoľvek predtým. Nie každý však má dostatok času alebo priestoru na to, aby pravidelne navštevoval lokálne fitko. Domáca posilňovňa môže byť dokonalým riešením, ktoré ponúka pohodlie, súkromie a flexibilitu. Aj v obmedzenom priestore s obmedzeným rozpočtom si môžeš zostaviť komplexnú a efektívnu domácu posilňovňu, ktorá ti pomôže dosiahnuť tvoje fitness ciele. V tomto článku si povieme viac o tom, aké stroje a činky sú najviac potrebné a ako by si mal uvažovať pri plánovaní domáceho fitka.

VŠETOK TOVAR
NA SKLADE

BALÍK ZABALENÝ
DO 10 MINÚT

OKAMŽITÉ RIEŠENIE
REKLAMÁCIÍ

PORADENSTVO
ZADARMO