Zaraďuje sa medzi preventívne a regenerujúce doplnky stravy, ktoré majú silný antikatabolický účinok. Viac než polovica kostrového svalstva je zložená práve z glutamínu. Je jednou z najdôležitejších súčastí svalovej bielkoviny a pomáha opravovať a budovať svalovú hmotu.

Produkty glutamín.

Čo je to glutamín (L-Glutamine)

Glutamín je jednou z najbežnejších aminokyselín v našom tele. Viac ako 61 % kostrového svalstva je zložených z glutamínu. Glutamín sa skladá z 19 % z dusíka, čo z neho robí primárneho transportéra dusíka do svalových buniek. Produkuje sa z neesenciálnej aminokyseliny – kyseliny glutámovej.

Pôsobenie a účinok

Zaraďuje sa medzi preventívne a regenerujúce doplnky stravy, ktoré majú silný antikatabolický účinok. Počas intenzívneho tréningu je hladina glutamínu v tele veľmi nízka, čo znižuje silu, vytrvalosť a regeneráciu. Môže trvať až 6 dní pokiaľ sa hladina glutamínu vráti do normálu.

Zohráva kľúčovú úlohu pri detoxikácii organizmu, reguluje tvorbu glykogénu v pečeni a je palivom v mnohých tkanivách. Nedávne štúdie ukázali, že už pri 2 g L-glutamínu sa môže zvýšiť hladinu rastového hormónu až o 400 %.

Výhody glutamínu

Dopĺňate si glutamín? Ak nie, možno by ste to mali zvážiť po prečítaní nasledujúcich výhod. Glutamín je darca uhlíka a dusíka a pomáha obnoviť glykogén, ktorý obnovuje energiu. Je jednou z najdôležitejších súčastí svalovej bielkoviny a pomáha opravovať a budovať svalovú hmotu. Do zoznamu glutamínových výhod patria:

  • Zabraňuje katabolizovaniu (strate) svalovej hmoty.
  • Pomáha udržiavať objem a hydratáciu buniek, urýchľuje hojenie zranení.
  • Glutamín je primárnym zdrojom energie pre váš imunitný systém.
  • Zlepšuje funkciu čriev a tráviaci trakt.
  • Zvyšuje tvorbu glykogénu v pečeni.
  • Podporuje tvorbu testosterónu a rastového hormónu.
  • Upravuje rovnováhu a metabolizmus bielkovín.
  • Bráni produkcii kyseliny mliečnej vo svaloch.
  • Posilňuje vylučovanie amoniaku v obličkách.
  • Zabezpečuje ochranu organizmu pred pretrénovaním.
  • Toto ste rozhodne nevedeli: Glutamín je schopný dokonca vyliečiť vredy! Štúdie preukázali, že 1,6 g glutamínu za deň posilňuje rýchlosť liečenia až o 92 %.

Použitie glutamínu

Glutamín je vhodný najmä v rysovacom období. Užívanie glutamínu po vyčerpávajúcom cvičení dokáže nad mieru zamedziť devastácii svalstva. Neboli zachytené žiadne vedľajšie účinky, je nad mieru spoľahlivý.

Dávkovanie glutamínu

Odporúčaná konzumácia je 5-10 g rozdelených do dvoch denných dávok. Pokojne môžete zvýšiť dávkovanie aj na dvojnásobok Najlepšie je užívať glutamín ráno, po tréningu a večer pred spaním.

Viac informácií nájdete aj na webe glutamin.sk.

Autor: Ing. Monika Petrovčinová
Aj u nás nájdete glutamíny za najnižšie ceny na trhu.
Zakúpite tu